Oksana korker flaska og satser på nytt OL

Oksana Baiul var bare 15 år da hun vant kunstløpgullet på Lillehammer foran nesa på Nancy Carrigan og Tonya Harding. OL-gullet hennes sjarmerte en hel verden. To år etter var hun avskrevet som et alkovrak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Nå prøver hun igjen, og satser på nytt OL gull i Salt Lake City i 2002. Historien om Oksana kunne blitt et vakkert eventyr. I USA kastet isshowene og rike investorer seg over sjarmøren fra Lillehammer. Hun ble dollarmillionær over natta.

Sjarmtrollet som ikke var redd for å vise tårer og følelser, sa ikke nei til berømmelse og cocktailpartyer. Hun stortrivdes i den nye verdenen.

- Det ble for mye for meg etter OL-suksessen. Jeg var kravstor, mest overfor meg selv. Jeg skulle rekke alt.

- Nå har jeg lært og vet at vi skal være lykkelige med det vi har, sa Oksana Baiul da hun sist helg sto fram med sine nye mål: å få tilbake amatørstatusen og gå for OL-gull i 2002.

- Jeg er bare 20 år og det er veldig viktig for meg nå å kunne konkurrere igjen, sier Oksana.

De siste fem åra har hun gjort seg vel så mye bemerket utenfor, som på, isen. Hun har et alkoholproblem som toppet seg i januar 1997.

Da krasjet hun sin 100000-dollar Mercedes natta etter å ha konsumert atskillige drinker på en bar i Hartford.

Den fysiske skaden var ikke stor. Men episoden som avslørte Oksanas alkoholproblem (etter amerikansk lov var hun ikke gammel nok til å drikke alkohol), gjorde at hun mistet Snøhvit-imagen sin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer