OL-ild gjennom vann

I dag kunne norske Vidar Eilertsen puste lettet ut etter at den olympiske ild ble sendt under vann i Australia. Og flammen levde i beste velgående da den nådde land.

Vidar Eilersten var sentral i planleggingen av den norske fakkelstaffeten som ble arrangert i Norge i forbindelse med OL på Lillehammer. Så god jobb utførte han, at han er blitt headhuntet til lignende oppgaver under den australske fakkelstaffeten før Sydney-OL.

Under vann

I dag kom dagen alle har ventet på. Ilden skulle bringes under vann av dykkere, og det mens flammen brant på en spesialkonstruert fakkel. Fakkelen skulle bringes ved korallbeltet Great Barrier Reefi Queensland i Australia.

Fakkelstaffetten startet i Aten 20. mai. Først ble ilden brakt i fly til Stillehavet i et spesialchartred fly. Så ble ilden sendt gjennom 12 land. På New Zealand ble ilden sendt nedover en fjellside av mountain-bikere. Terrenget var røft og syklisten gikk i bakken sammen med fakkelen, men sluknet gjorde den ikke. Enkelte ganger, når vinden har vært sterk, har fakkelen sluknet, men arrangørene har en reserveild i bakhånd, som er beskyttet i en laterne.

I går ble fakkelen sendt med verdens lengste taubane. Turen varte et par timer og ilden var nær ved å slukne flere ganger. Men i dag var det tid for fakkelstafett under vann. Ilden gikk på runggang mellom flere dykkere og det uten å slukne.

Hitlers ide

Fakkelstafett er ingen ny ide. Den første stafetten ble arrangert før Berlin-OL i 1936. Dengang ble ilden brukt som et samlende symbol for nazi-Tyskland. I dag blir ilden brukt til mer positive ting, for eksempel pengeinnsamlinger, konserter og presentasjon av lokal kultur fra stedene ilden besøker.

Det var først under OL i 1994 på Lillehammer at kultur-aspektet ble mer sentralt i fakkelstafetten. I Australia er 11 000 fakkelbærere engasjert og ilden ender opp i OL-byen Sydney under åpningen 15. september.

Neste store utfordringer for den australske fakkelstafetten er flere dager lange flyturer over Australia, reiser på kamelrygg og på tog langs verdens lengste jernbanestrekning. Og det hele koordineres av nordmannen Vidar Eilersten.

ILDEN LEVER: OL-ilden overlevde etappen gjennom vann.