BESLAGLAGT: Politiet delte bilde av av narkotikan de beslagla i et raid mot en bolig i Rio de Janeiro. Foto: NTB Scanpix
BESLAGLAGT: Politiet delte bilde av av narkotikan de beslagla i et raid mot en bolig i Rio de Janeiro. Foto: NTB ScanpixVis mer

«OL-kokain» vekker oppsikt:  
- Ikke bruk i nærheten av barn

Da politiet i Rio de Janeiro beslagla 93 kokainposer fra lokale narkolangere,fikk de en overraskelse. 

(Dagbladet): Rio de Janeiro forbereder seg på en folkefest de kommende ukene. Godt over en million besøkende skal sammen med 10 500 utøvere lage OL-liv.

I 16 dager til ende fra 5.august vil sportslige opp- og nedturer og folkeliv prege den brasilianske storbyen og TV-tittere verden over.

Egne OL-poser
Selv om arrangører og IOC har slått jernring på OL-merkevaren, vil det alltid være noen lokale entreprenører som forsøker å gjøre business på pengemaskinen.

Blant dem, de lokale narkolangerne i millionbyen.

Tidligere denne uka beslagla politiet i Rio 93 kokaindoser, 28-crackdoser og 13 pistolkuler i et raid i et hus i bykjernen i storbyen. Det skriver blant annet Brasil Post.

Dosene var pakket inn i små plastikkposer, og narkolangerne hadde laget egne etikketter for de kommende lekene: Den offisielle OL-logoen med trademark-merket var på plass - og under hadde de skrevet på følgende advarsel:

-Ikke bruk i nærheten av barn.

- De er veldig omsorgsfulle, spøker journalisten Alex Cuadros. Han delte politiets bilde av posene tirsdag, og i skrivende stund er bildet delt nesten 20 000 ganger på Twitter.


Beskytte merkevare

IOC og de lokale arrangørene er svært opptatt av å beskytte merkevaren. Før OL delte de et dokument på 56 sider om retningslinjene for bruk av merkevarene.

Store aktører som Visa, McDonalds og Coca Cola betaler milliarder for å bruke for eksempel OL-ringene eller Usain Bolt på produktene sine rundt store mesterskap.

For arrangørene er sponsorpengene alfa og omega for at lekene skal gå rundt (Rio-Ol har et budsjett på 9.7 milliarder dollar), og dermed blir «alle» som går etter produktene «fritt vilt» for advokatene:

- Å beskytte merkevaren er essensielt for at OL skal bli en suksess, skriver IOC i dokumentet.

I retningslinjene kommer det blant annet fram at brudd på reglementet kan føre til alvorlige straffer. Utøvere som begår feil kan bli utestengt, og selskaper kan risikerer søksmål i hundretusener-klassen hvis de prøver seg på noe.

Derfor er nok både sponsorene og arrangørene i harnisk etter «OL-kokainen» begynte å florere, mens narkolangerne er nok mer opptatt av politi og rivaliserende gjenger enn pampeveldets advokater.