Øl-reklame på 15-åringer

EKEBERGSLETTA: De 15-årige guttene på det meksikanske laget Necaxa springer rundt på Ekebergsletta med reklame for øl-merket SOL. Norway Cup-ledelsen vil ta opp saken i dag.

Etter tips fra en innringer tok Dagbladet i går en tur for å sjekke det meksikanske laget. Det var ingen tvil om at det var tydelig reklame for øl på ryggen til 15-åringene. De har et stort SOL-merke på ryggen og i tillegg står det Cerveza. Det er spansk og betyr øl.

Tilskuere som så kampen reagerte også sterkt på at de unge guttene sprang rundt med ølreklame på ryggen.

Store sponsorer

- Vi er sponset av Coca Cola og Sol. Firmaene spytter inn mye penger til klubben vår, sier lagleder Miguel Hernadez Luna.

- Vet dere at det er forbudt å reklamere for øl i Norway Cup?

- Vi spiller vanligvis i andre drakter men de har vi ikke med oss, sier Luna.

- Ulovlig

Alkokutt som har egen stand på Ekebergsletta reagerte kraftig da de ble informert om meksikanerne.

- Jeg kommer til å ringe turneringsledelsen med en gang. Dette er en stygg sak, sier daglig leder Trine Stensen Lunde.

Også lovsjefen i Norges fotballforbund er overrasket.

- Det er ikke lov å reklamere for øl på fotballbanen i Norge uansett alder, sier Thor Grønnerud.

Hører ikke sammen

- For oss som arrangører er det svært vanskelig å kontrollere alle lagenes drakter på Ekebergsletta. Vi er imidlertid imot alkoholreklame på sletta, og idrett og alkohol hører ikke sammen, sier turneringsleder Marianne Øgaard Bergh som vil ta opp saken på et møte med turneringsledelsen i dag.

<B>LEGGES MERKE TIL:</B> Tilskuere som så kampen med det meksikanske laget reagerte sterkt på at de unge guttene sprang rundt med ølreklame på ryggen.