Oljelekkasje og girtrøbbel for Petter

Men Petter kom seg videre med et nødskrik. Direkte!

Dagbladet.no møter Solberg-gutta etter målgang. Trykk F5/refresh for de siste oppdateringene!

SISTE! Begge Solberg-gutta taper litt til ledelsen på dagens avsluttende sprintprøve.
 

Henning kom inn 6,1 sekunder bak og Petter 9 sekunder bak Loeb som knep inn 6 nye tideler på Grönholm i sammendraget. Utrolig jevnt i toppen etter første dag av svenskerallyet.

SS6: Dagens sjette og siste prøve er en kort sprintløype. Igjen følger Loeb og Grönholm hverandre som skygger, og til slutt kniper Loeb prøveseieren med fattige seks tidels sekund.

Petter Solberg hang greit med, men var veldig misfornøyd med alt det tekniske trøbbelet dagen har brakt med seg da han kom i mål på dagens etappe:

- Det gikk skit i japan, det gikk skit i Australia, det gikk skit i Monte Carlo - og nå går det skit i Sverige også. Nå er jeg lei, sa Petter til svensk radio etter målgang.

Henning Solberg slo Petter med et par sekunder, og er den av nordmennene som ligger best an i sammendraget. Storebror ligger 1 minutt og 40 sekunder bak Marcus Grönholm som leder sammenlagt.

Thomas Schie yppet seg også på Hagfors Sprint-prøven, Ford-føreren var faktisk beste nordmann på dagens siste prøve. Schie er nå oppe på 15.plass totalt.

SS5: Petter Solberg sniker seg inn like foran broderen på den femte fartsprøven. Han kom inn 34 sekunder etter Loeb, og er dermed blant de raskeste på denne prøven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HARDTARBEIDENDE: Etter girkasse-problemene underveis på SS4 og
transporten etter fartsprøven, skiftet teamet ut både girkasse, clutch
og turbo på Petter Solbergs Subaru. Foto: Sigbjørn Strand
HARDTARBEIDENDE: Etter girkasse-problemene underveis på SS4 og transporten etter fartsprøven, skiftet teamet ut både girkasse, clutch og turbo på Petter Solbergs Subaru. Foto: Sigbjørn Strand Vis mer

- Vi hadde ikke regnet med å bytte girkasse i dag, og denne er vanskelig å kjøre med i forhold til å gi ordentlig gass, sier en misfornøyd Petter etter SS5.

- Vi ble kvitt ett problem, men har allerede et nytt, er Petter Solbergs korte kommentar til svensk radio.

Henning Solberg tapte gradvis mer og mer til teten utover på SS5. Peugeot-føreren endte totalt 34,7 sekunder bak foreløpig prøveleder Sebastien Loeb.

- Jeg tok det rolig på denne fartsprøven, sponsorene vil gjerne se meg igjen i morgen, sier Henning til svensk radio. Likevel har nordmannen foreløpig fjerde beste tid på SS5.

Petter Solberg har fått 2 minutter og 10 sekunder tidstillegg etter å ha kommet 13 minutter for sent til service etter SS4.

Dermed er Subaru-stjernen over 5 minutter bak Marcus Grønholm som leder den femte fartsprøven.

Hadde Petter kommet et drøyt minutt senere inn til service, hadde han blitt nødt til å bryte dagens etappe og ikke fått kjørt før i morgen.

I tillegg ville han fått 3 x 5 minutters tidsstraff, men lillebror Solberg unngikk altså 15 minutter straff med et nødskrik og er tilbake i rallyet igjen.

Fem kilometer før tidskontrollen inn til dagens andre service sviktet giret i bilen til Petter Solberg.

- Den gikk i nøytral, og bilen stoppet, forklarer Petter.

Petter og kartleser Phil Mills forsøkte å få i gang girkassa igjen. Under prosessen fikk Petter oljesprut i øynene. De fikk satt bilen i et slags nødgir, som gjorde at de kunne kjøre bilen inn til service.

- Vi klarte tidskontrollen med ett minutts margin, sier Petter.

Subaru-teamets mekanikere jobbet på spreng for å skifte girkasse, clutch og turbo på bilen. Da Petter kunne sette seg i bilen og kjøre ut, var det sekunder igjen.

- Dette kunne ikke blitt gjort raskere. Men samtidig bruker vi hvert eneste sekund, sier en anpusten, men smilende Subaru-mekaniker til Dagbladet.no.

SS4: Petter Solberg klarer ikke å kjøre én prøve uten problemer. Han kjørte inn over 15 sekunder bak Sebastien Loeb på SS4. Totalt er han over tre minutter bak ledende Marcus Grönholm.

Forklaringen på det siste uhellet serverte Petter på svensk radio.

- Vi hadde problemer med girboksen midtveis, den gikk i fri. Det var ikke lett, sier Petter som fortalte at han dermed stoppet opp igjen - som på starten på SS3.

Det er fredag, og reporteren i Hagfors fleipet med at det datoen kanskje var den 13.

-  Ja, fy fader. Skulle faen ikke forundre meg, sier Petter.

Henning Solberg var et par sekunder raskere enn  lillebror. Han var sånn passe fornøyd etter fire prøver.

- Vi tok muligens feil dekk. Jeg gamblet med piggene, sier Henning til WRC-radio.

Han bekrefter at bilen er voldsomt understyrt, og er positiv foran dagens to siste prøver.

- Det er bare å kjøre på - det er langt igjen. Full gass!

SS3: Nye problemer for Petter Solberg, som sto fast på startstreken på prøven etter service.

- Jeg var på startlinja, og satt den i gir. Motoren sluknet, og klarte ikke å starte den med en gang. Jeg tapte sju sekunder, kanskje 10 sekunder, sier Petter til WRC-radio.

Han kom seg avgårde, og synes ikke han kjørte så verst. I mål var han over 14 sekunder bak teten.

- Jeg har jævlig understyring. Men deilig at bilen er i gang igjen, sier Petter til svensk rallyradio.

Henning Solberg har også gjort unna SS3, på en niendeplass.

- Alt er ok, selv om det var vanskelig, humrer Henning.

Gigi Galli vant prøven, mens stillingen helt i toppen er uforandret. Marcus Grönholm tapte noe til Sebastien Loeb, og leder nå med drøyt 12 sekunder på v-mesteren.

HAGFORS (Dagbladet.no): Petter Solberg var kommet fem kilometer inn i den første fartsprøven av Rally Sverige da drivakselen sviktet ham.

- Det skjedde etter et hopp på en rett strekning. Det er sånn som kan skje, men det skal jo ikke skje, sier en oppgitt Petter Solberg.

Bilproblemer har hjemsøkt ham i to sesonger. I går var han jublende optimist etter at bilen føltes så og si perfekt på shakedown.

I formiddag ser det mørkt ut igjen. Veldig mørkt.

- Jeg blir møkka lei, sier Petter Solberg til Dagbladet.no.

- Et helvete å kjøre

Han beskriver bilen som «et helvete å kjøre» etter at drivakselen sviktet. Bilen trekker på tre hjul, og det går rett og slett ikke spesielt fort.

Petter prøver å se framover, men klarer ikke skjule frustrasjonen mot bilen.

- Jeg kan også gjøre feil, en nå har det vært veldig mye andre veien, sier han.

Han tapte 52,6 sekunder til lederen Marcus Grönholm på SS1. På den lange SS2 ble det nesten to minutters forskjell. Til sammen er det 2.46,7 opp til Grönholm, og 2.20,1 fram til Mikko Hirvonen på tredjeplass.

Kjører for 3. plass

Og det er dit Petter sikter nå.

- Drivakselen skal være skiftet på to minutter. Vi kan fortsatt klare tredjeplassen, men da må jeg kjøre som en idiot, sier Petter.

Henning Solberg føler med lillebror.

- Han er så uheldig. Jeg synes synd på ham, sier Henning etter dagens to første fartsprøver.

- Jeg så ingenting

Henning har også hatt sine egne problemer, og ligger på en foreløpig 11. plass, 49,1 sekunder bak Grönholm.

På første fartsprøve snurret han baklengs ut av veien med en gang.

- Jeg var overtent, innrømmer Henning.

På andre fartsprøve fikk han store problemer med den lave sola i det klare Värmlands-været.

- Jeg så ingenting. Og da mener jeg absolutt ingenting, sier Henning hoderystende.

Da sier det seg selv at det ikke nytter å trykke gassen i bånn, selv med gode noter fra kartleser Cato Menkerud.

- Jeg tapte sikkert 15 sekunder på dette, sier Henning til Dagbladet.no.

Gir bilen solbriller

Nå kjører selvsagt alle i samme sollys, men Henning mener det er forskjell på sittestilling i bilen og hvilken vinkel man får sola inn gjennom frontruta.

Før neste fartsprøve vil han sette «solbriller» på bilen.

- Vi setter på noe tape her, sier Henning og peker forklarende på øverste del av frontuta.

Han er heller ikke fornøyd med 11. plassen så langt.

- Dette er ikke bra, sier Henning mens han gransker resultatlista han har fått stukket inn i bilen.

- Men det er så tett, så det går an å klatre.

Thomas Schie ligger på 20. plass som tredje beste nordmann.

Svenskene har åpnet dagen langt bedre på hjemmebane. De har Mathias Ekström på 4. plass, Daniel Carlsson på 7. plass og Thomas Rådström på tiende - alle foran beste nordmann etter to fartsprøver.

TID TIL FANSEN: Mens teamet skiftet ut halve bilen, hadde Petter tid til å skrive autografer. Men først måtte han vaske olje ut av øynene etter å ha forsøkt egne reparasjoner av girkassa.