Ølreklamen ikke stoppet

KITZBÜHEL (Dagbladet): Carlsbergs lovet å stoppe reklamefilmen med Lasse Kjus i alle Europas TV-kanaler fra mandag 8. januar. Men ølreklamen sendes fortsatt. I skiforbundet registreres avtalebruddet med vantro. - Dette er for jævlig, sier landslagssjef Atle Skårdal.

Mandag 8. januar - samme dag som Lasse Kjus fikk 10000 kroner i bot - ble skiforbundet enige med Carlsberg om at ølreklamen med Kjus, Pirmin Zurbriggen og Luc Alphand skulle stoppes for godt.

- Dette ble bekreftet fra selskapet på nytt dagen etter. Jeg reagerer med vantro på at den fortsatt går, sier Per Lund, leder i alpinkomiteen til Dagbladet.

Men reklamen ble ikke stoppet. Dagbladet så sjøl at reklamen ble sendt på Eurosport i Sveits under alpinsendingene i Wengen-helga 12.-14. januar. Reklamen går riktignok ikke i Skandinavia. I Norge, Sverige og Danmark sendes en annen Carlsberg-reklame samtidig som Kjus-reklamen durer i resten av Europa Men skillet betyr null og niks for Per Lund.

- Reklamen skulle stoppes i hele Europa, uten begrensninger. Dette er hårreisende, sier Per Lund.

Sint Skårdal

Landslagssjef Atle Skårdal tok straks tak i saken da han ble informert av Dagbladet etter utfortreninga i Kitzbühel i går. Der kjørte løperne _ Lasse inkludert _ med reklame for ølmerket Gösser på brystet.

Nå er Skårdals siktemål å få stoppet reklamenfilmen så raskt som mulig _ helst allerede i dag.

- Det er ikke ofte jeg banner, men i denne saken gjør jeg det, sier en oppgitt Skårdal.

Saken har allerede tatt mer enn nok energi og fokus fra Lasse Kjus. I sin egen forklaring til skiforbundet har han skrevet at han trodde reklamen bare skulle brukes internt i Carlsberg under St. Anton-VM.

Både Kjus og Skårdal pustet ut, og trodde saken var historie da Kjus sist mandag fikk 10000 kroner i bot, og krav om å betale hele reklamehonoraret til rekrutteringsarbeid i skiforbundet.

,Nå tar saken en ny vending. Som Kjus ikke trenger i oppladningen før VM som starter om halvannen uke.

Hevder uskyld

Dagbladet snakket også med Lasse Kjus' rådgiver og agent Arne Steen i går. Han reagerte akkurat som skiforbundets folk.

- Hva er det du sier? De lovet jo å ta den bort, sier han.

Etterpå ringte Steen til Per Lund, som ringte direkte til Carlsbergs markedssjef i Danmark Kjell Strudal.

- Jeg snakket med Strudal, og for ham var det ukjent at reklamen fortsatt ble sendt, sier Lund.

Etter det Dagbladet klarte å bringe på det reine i går har imidlertid Carlsberg bare bedt Eurosport om å stoppe Kjus-filmen i Skandinavia.

- Enten er dette en glipp. Ellers har vi et stort tillitsproblem med selskapet, sier Lund.

Carlsbergs danske informasjonssjef Margrethe Skov skulle sjekke opp saken for Dagbladet i går. Hun ringte aldri tilbake.

<B>REKLAMERER FORTSATT: Meldingen om at øl-reklamen for Carlsberg fortsatt ruller på skjermene var dårlige nyheter for Lasse Kjus