PENGEMASKINEN. Premier League er i særklasse den ligaen som omsetter for mest. Det går ikke så verst for Manchester Citys David Silva heller. Han har forlenget kontrakten med klubben for fem nye år. Foto: Scanpix.
PENGEMASKINEN. Premier League er i særklasse den ligaen som omsetter for mest. Det går ikke så verst for Manchester Citys David Silva heller. Han har forlenget kontrakten med klubben for fem nye år. Foto: Scanpix.Vis mer

Omsatte for 30 milliarder

Premier League er i en særklasse.

Premier League er totalt overlegen som fotballverdenens største pengemaskin.
Forrige sesong omsatte ligaen for over 30 milliarder kroner.
Verken tysk Bundesliga eller spansk La Liga er i nærheten av å kunne matche omsetningen i Englands toppdivisjon. Tyskerne er nærmest på pengelisten, men det skiller godt over 10 milliarder kroner til toppen.

På sju år har Premier League doblet sine totale inntekter. Interessen for engelsk klubbfotball virker umettelig.

- Premier League har den sterkeste merkevaren. Jeg ser ingen andre ligaer som har større betalingsvillighet, og den blir neppe mindre populær framover. Underholdningsindustrien står sterkt, sier professor Kjetil K. Haugen ved Høgskolen i Molde til NTB.

Mer å hente Haugen er overbevist om at omsetningen i PL og andre store ligaer vil fortsette å vokse i årene som kommer.

- Det er mer å hente. Premier League flyter på at fotballkamper er blitt lettere tilgjengelig gjennom den teknologiske utviklingen. Jeg vet om folk som kan ha på både to og tre kamper samtidig på ulike plattformer.

- Vi ser også at klubbene har bevisste strategier for å øke den globale interessen ytterligere. Det var ikke tilfeldig at mange la sommerens sesongoppkjøring i USA, sier eksperten innen sportsøkonomi.

TV-hopp Det er spesielt enorme TV-avtaler som har bidratt til Premier Leagues ubestridte posisjon som verdens mest pengesterke fotballiga. I fjor inngikk de engelske eliteserieklubbene en kollektiv avtale verdt snaut 50 milliarder kroner over tre år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I snitt fikk hver klubb årlig 260 millioner kroner mer å rutte med sammenlignet med den gamle avtalen.

- Bunnlaget Cardiff fikk forrige sesong mer TV-penger enn Bayern München. Det sier litt om omfanget, sier Jan Åge Fjørtoft til NTB.

United håver inn Topplagene i Premier League nyter også godt av store inntekter fra mesterligaen, kampdager og kommersielle avtaler. Manchester United ble bare nummer sju forrige sesong, men klubben er fortsatt en av verdens aller største pengemaskiner.

Tidligere i sommer landet United en oppsiktsvekkende avtale med Adidas. Den tyske utstyrsgiganten blar villig opp nærmere 8 milliarder kroner over ti år.

- Utstyrsprodusentene har bruk for idrettslagene, og de er i dag villig til å punge ut mer enn før. De har forventninger om at det er mer å hente i fotballmarkedet. Det er det som får Adidas til å inngå en slik avtale med United, sier Haugen.

Premier League-sesongen sparkes i gang lørdag. (NTB)