Hormoner og korsbåndsskader

Omstridt metode mot idrettskvinners mareritt

Eksperter fraråder. Anbefaler heller norsk treningsprogram.

SMERTEHELVETE: Katrine Lunde vrir seg i smerte, etter at hun røk korsbåndet i kneet under en kamp for Vipers mot Metz i Budapest 12. mai. Foto: AFP / NTB Scanpix
SMERTEHELVETE: Katrine Lunde vrir seg i smerte, etter at hun røk korsbåndet i kneet under en kamp for Vipers mot Metz i Budapest 12. mai. Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Medisinsk forskning viser at kvinners bruk av p-piller kan redusere faren for skader, først og fremst i de fremre korsbånd i kneet. Alle kvinnelige utøveres mareritt i idrettsgrener der det kan oppstå vridninger. Et forhøyet testosteronnivå kan bidra til å styrke leddbåndene.

Undersøkelser viser at risikoen for skader i det fremre korsbåndet er opptil åtte ganger høyere for kvinner enn for menn. Og det er påvist en sammenheng mellom hormonelle verdier og fare for korsbåndskader.

Problemstillingen er blitt høyst aktualisert med den siste skaden til landslagsspiller Nora Mørk. Først røk hun det høyre korsbåndet og ble operert med lang rekonvalesens som konsekvens. I sin første kamp for CSM Bucuresti smalt det i det venstre kneet. Samme skade, det fremre korsbåndet var røket.

- Det kan ta fra ni til tolv måneder før hun er tilbake på banen, konstaterer landslagslege Anne Frodholdt i en pressemelding.

Nora Mørk uttaler seg om skaden:

- Dette er en ny, tøff dag. Korsbåndet i mitt venstre kne har røket. Jeg har det ikke så bra nå, men jeg kommer tilbake.

UTE IGJEN: 25. august smalt det igjen for Nora Mørk. I sin første kamp etter korsbåndsskaden i det venstre kneet, smalt det i det høyre. Foto: NTB Scanpix
UTE IGJEN: 25. august smalt det igjen for Nora Mørk. I sin første kamp etter korsbåndsskaden i det venstre kneet, smalt det i det høyre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Effekt

Mette Hansen er spesialist på fagområdet korsbåndsskader hos kvinner. Hun forteller dette til Dagbladet:

- Det viser seg at det har en effekt med p-pillebruk. En stor dansk undersøkelse med flere tusen kvinner indikerer at bruk av p-piller kan redusere skaderisikoen med opp til 20 prosent. Dette kan sannsynligvis begrunnes med at brukere ikke opplever høye nivåer av østrogen rundt selve eggløsningen. Mekanistiske studier med kunstige korsbånd viser at kortvarige høye konsentrasjoner av østrogen påvirker de mekanistiske egenskapene til leddbånd negativt. Som fører til større risiko for skader ved belastning, forklarer Hansen.

Unge spillere

En undersøkelse konkluderer med at skaderisikoen for korsbåndsskader er høyest for aldersgruppen 15-19 år, forteller den danske forskeren og førsteamanuensis Mette Hansen til Dagbladet.

En amerikansk studie utført av Med Sci Sports konkluderer med at størst skadereduserende effekt ved bruk av p-piller faktisk er i denne spesifikke aldersgruppen. Denne undersøkelsen ble høyest rangert av ti forskjellige studier om leddbånd og muskelstyrke, sammenfattet og vurdert ved Stanford Univercity Medical Center.

Mette Hansen sier videre:

- Når østrogennivået er høyt hos en kvinne, så viser det seg at risikoen for skade i det fremre korsbåndet øker. Kvinner som bruker p-piller opplever ikke en topping av østrogennivåene rundt eggløsning. Når progesteronnivået faller i menstruasjonssyklusen, påvirkes nyrene, og mange kvinner opplever væskeansamling i kroppen, forklarer den danske forskeren.

PÅ KRYKKER: Katrine Lunde humpet inn på krykker for å se den andre kampen i sluttspillet mot Storhamar ni dager etter hun røk korsbåndet. Bak følger Bettina Riegelruth. Lunde ble operert kort tid etter. Foto: NTB scanpix
PÅ KRYKKER: Katrine Lunde humpet inn på krykker for å se den andre kampen i sluttspillet mot Storhamar ni dager etter hun røk korsbåndet. Bak følger Bettina Riegelruth. Lunde ble operert kort tid etter. Foto: NTB scanpix Vis mer

Forskeren har skrevet følgende i en publikasjon under et kapittel som omhandler kvinnelige håndballspillere:

«Et studie som fulgte 62 kvinner i et år, påviste væskeansamling i kroppen inn mot menstruasjon og i starten av blødningsperioden. Med en vektøkning på opptil to kilo. Dette kan påvirke håndballspillere under bevegelser som hopp, landing og løp.»

Negative sider

- Men det er også negative sider ved bruk av p-piller, påpeker Hansen.

Det er en risiko ved p-pillebruk, og spesielt ved bruk av for eksempel tredje generasjonen av p-piller. Faren for utvikling av brystkreft har vist en svak stigning hos brukere. Det samme gjelder faren for blodpropp.

- Og så er det en annen side, som dreier seg spesielt om turneringsspillere. En kategori som kvinnelige håndballspillere faller inn under. Det norske laget har jo en tendens til å gå helt til finalen i mesterskap, sier Mette Hansen.

Hun forklarer:

- Det har vist seg at ved bruk av p-piller restituerer kroppen dårligere etter hard belastning enn for ikke-brukere. Dette kan potensielt ha en betydning i turneringer, der det spilles mange kamper.

Mette Hansen skrev også i publikasjonen følgende om negative effekter ved bruk av p-piller:

«Det er fortsatt mye usikre konklusjoner i studiene, og resultatene skal ses på i lys av dette og behandles med forsiktighet. Uansett så viser undersøkelser at p-piller demper effekten av aerobisk trening og et maksimalt oksygenopptak. Hjertekapasiteten blir noe hemmet, og blodvolum og puls påvirkes av dette.»

Håndballinvalid

Merete Møller har tatt doktorgrad innen idrettsskader i håndball. Hun måtte selv slutte å spille håndball i 1998, bare 21 år gammel.

Riktignok var det en ødelagt menisk som resulterte i at hun ble tvunget til å legge opp som ung håndballspiller i Larvik. I dag er hun såkalt idrettsinvalid og forsker i forebygging av idrettsskader på Syddansk Universitet i Danmark.

Hun fastslår følgende:

- Det går jo ikke å be utøvere om ikke å utøve idretten sin i de nevnte risikoperiodene. Det er fint om kvinner som bruker p-piller får en ekstra effekt som reduserer faren for leddbåndsskader. Men jeg vil aldri gi det rådet at noen skal begynne med p-piller og manipulere syklusen på grunn av risikoen ved korsbåndproblematikk, sier Møller.

Hun sier videre:

Det er så mange andre fysiske og psykiske parametere som kan fokuseres på i stedet. Som kost og søvn. Dette er faktorer som kan endres på en naturlig måte. Erfaringer viser også at antallet kneskader kan halveres med forebyggende trening.

Bredere bekken

PROFESSOR: Grethe Myklebust har spesialisert seg på rehabilitering og forebygging av skader hos håndballspillere. Foto: Norges Idrettsforbund
PROFESSOR: Grethe Myklebust har spesialisert seg på rehabilitering og forebygging av skader hos håndballspillere. Foto: Norges Idrettsforbund Vis mer

Grethe Myklebust er fysioterapeut og professor ved Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøgskole. Hun har klinisk og forskningsmessig jobbet med rehabilitering og forebygging av skader hos spesielt håndballspillere i mange år.

Hun sier til Dagbladet:

- Det har de siste 15-20 åra vært ulike artikler som har prøvd å avdekke når i menstruasjonssyklusen kvinner skader korsbåndet. Resultatene har vært sprikende og forskningen av variabel kvalitet. De har vist alt fra økt risiko for skade under menstruasjonen til økt risiko under eggløsning. Når kvinner bruker p-piller for å beskytte seg mot graviditet er det flott om det også kan ha en effekt med tanke på korsbåndskader. Men å anbefale p-piller til jenter på grunn av en mulig nedsatt risiko for kneskader er å trekke konklusjonen fra denne rapporten for langt.

Myklebust forklarer videre:

- Menn er sterkere enn kvinner og har mer stabile leddbånd. Kvinner har generelt bredere bekken enn menn, noe som kan føre til at kneet lettere faller inn i valgus som er negativt i landinger og vendinger.

Grethe Myklebust har også ansvaret for treningsprogram, både forebyggende og etter skade.

Hun skriver i en mail til Dagbladet:

- Etter en alvorlig kneskade gir leger og fysioterapeuter råd om konsekvensene av skaden for personenes knehelse på sikt. Det fornuftige er nok å velge idrett som ikke er så krevende for kneleddet, men samtidig har vi stor forståelse for ønsket om å fortsette med sin idrett med sine venner. Vår jobb blir da å bidra med den treningen som gjør utøveren i stand til å returnere til idrett på best mulig måte. I tillegg å legge til rette for at risikoen for re-skade eller skade av motsatt kne blir minimalisert. Dette ved å gjennomføre styrke, balanse og teknikktrening i tillegg til idrettsspesifikk forebyggende trening.

Treningsprogram

Samtlige tre forskere mener forebyggende trening er av stor betydning for å unngå korsbåndsskader.

- Faktisk kan et treningsopplegg, forfattet av blant andre Grethe Myklebust for senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettsforbund halvere risikoen for slike skader, sier Mette Hansen.

Verdifull tid

Merete Møller legger til at det forebyggende treningsprogrammet for å styrke områdene rundt de risikofylte leddbåndene tar et kvarters tid og skal utføres tre ganger i uka.

Hun forklarer:

- Det rettes også fokus på det å lande riktig etter hopp. Med lik linje mellom hofte, kne og tå, og viktigheten av å lande på begge føttene. Mange skader oppstår når landinger skjer på ett bein.

Forskeren snakker også av egen erfaring.

- Jeg fikk den første skaden da jeg var 18 år. Mye av årsaken var sannsynligvis manglende fysisk trening både før og etter skaden. Så kom nye skader. Jeg ble også fortalt at en meniskskade ikke var så alvorlig, og at jeg kunne starte treningen allerede 14 dager etter operasjon, forteller den tidligere Larvik-spilleren, forteller Merete Møller.

Hun forklarer.

- Det er annerledes regningslinjer i dag. Man vurderer i langt høyere grad om en spiller er klar igjen, basert på hvordan spilleren har det både psykisk og fysisk.

I dag er hun sterkt plaget av artrose i kneet.

Merete Møller konkluderer:

- Treningsprogrammet er en billig og helt risikofri metode. I motsetning til det usikre ved p-pillebruk.

Visste ikke

Landslagsmålvakt Katrine Lunde røk korsbåndet 12. mai. Lunde forteller til Dagbladet at operasjonen ser ut til å være vellykket, og at det går etter planen.

- Jeg har god bevegelighet, sier hun.

Landslagsmålvakten regner med å være tilbake om et drøyt halvt år. OL i Tokyo 2020 er det store målet.

Når Dagbladet opplyser om det forebyggende treningsprogrammet som skal kunne halvere risikoen for skader i korsbånd, sier Lunde følgende:

- Det er litt seint å få vite om det nå. Men det er definitivt noe jeg vil vurdere å starte med. Hvis det viser seg at det faktisk kan halvere risikoen for korsbåndskader, er dette absolutt interessant.

Lunde opplyser at det ikke har vært noe spesifikt opplegg med dette som formål i Vipers.

- Men i Russland og i Ungarn opplevde jeg at klubbene hadde elementer i treningen med formål om blant annet bedre balanse, forteller hun.

Landslagsmålvakten mener også at det er andre faktorer i bildet som kan ha forårsaket korsbåndsskaden.

- Jeg har slitt med en ankel. Det kan være at det var blitt for lite tid til restitusjon. At kroppen kompenserte. En skade kan fort forårsake en annen skade, sier Lunde.

Katrine Lunde har ikke mye til overs for p-pillebruk mot korsbåndsskader.

- Generelt vil jeg si at man ikke skal benytte seg av piller til noe formål innen idrett. Heller ikke i dette tilfellet. Da er det bedre med trening, sier Katrine Lunde.