- Ordene mammaen sa til meg inne i ambulansen, er årsaken til at jeg fortsatt kjører rally

Andreas Mikkelsen (24) snakker ut om dødsulykken.

Rallyfører Andreas Mikkelsen og hans team publiserte i dag dokumentaren «I AM Andreas Mikkelsen» på youtube. En 12 minutter lang video hvor Mikkelsen nært og ærlig forteller om sin bakgrunn, sin karriere og sine opp- og nedturer i livet.

Dødsulykken under rally Larvik høsten 2009, hvor Andreas Mikkelsen kjørte av i en sving og traff ti år gamle Elise Bø Kvernsmyr, som satt i en fluktstol, er også med i dokumentaren.

- Viktig å fortelle historien - Når vi først skulle lage en dokumentar, så var det et mål å fortelle verden hvem jeg er, og den ulykken er blitt en del av meg og har formet meg som person. Det var viktig å fortelle den historien også, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet på telefon i en pause under dagens gjennomkjøring for rally Frankrike i helga.

Det gjør inntrykk når Mikkelsen forteller om møtet med moren til den avdøde jenta inne i ambulansen, bare minutter etter ulykken.

- De ordene hun sa til meg inne i ambulansen er alfa og omega for at jeg satte meg i en rallybil igjen, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

- Det var utrolig sterke saker.

Forsvarsmodus I dokumentaren forteller Andreas Mikkelsen om skrikene og den vonde følelsen han fikk inni seg. Han gikk inn i en forsvarsmodus, hvor han blokkerte alt ute.

I videoen sier han følgende om møtet med moren inne i ambulansen:

- Jeg forventet at hun ville banke meg opp, men da jeg gikk inn i ambulansen kom hun bort til meg og ga meg verdens største klem.

Andreas Mikkelsen bestemte seg for å hedre den unge jenta som døde ved å ha «Elise» på hjelmen sin resten av karrieren.

- Jeg ser navnet hennes hver gang jeg tar på meg hjelmen. Det gir meg motivasjon, for det er ei jente jeg har lovet å bære helt til topps av seierspallen, og det løftet skal jeg holde, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

Var bortskjemt Andreas Mikkelsen forteller også om hvor bortskjemt og heldig stilt han var i oppveksten. Han var rikmannssønnen som fikk alt han pekte på.

- Da jeg begynte å gå på ski hadde jeg seks par, som 11-åring. Det er ikke normalt. Og da jeg begynte med motocross, hadde jeg tre sykler.

- Om jeg ønsket meg noe, så fikk jeg det. Jeg kunne gjøre alt jeg ville, på en profesjonell måte, sier Andreas Mikkelsen i dokumentaren, som også viser hjemmevideoer som aldri tidligere har vært publisert.

 
Rally begynte han med som 16-åring, og det ble tidlig klart at unge Andreas hadde et talent utenom det vanlige. Etter bare en drøy ukes kjøring slo han norgesmesteren i et løp.

Med økonomisk støtte fra pappa Steinar så framtida lys ut. Men da finanskrisen slo inn i 2008, så var beskjeden fra pappa Steinar krystallklar.

- Jeg kan ikke være med på dette lenger.

- Jeg hadde fått alt opp i hendene, men brått måtte jeg stå på egne ben, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

- Måtte starte på nytt - Det var selvsagt tøft. Jeg hadde ikke bil, ikke penger og ikke noe team. Det var helt jævlig. Jeg måtte på en måte starte helt på nytt, men når jeg ser tilbake på det nå så er glad for at det ble slik. Jeg har vokst masse som person og utøver på det, sier Mikkelsen.

 
Han ble tatt under vingene av manageren Erik Veiby. Sammen begynte de å bygge opp Andreas Mikkelsens karriere på nytt.

Andreas måtte begynne å kjøre rallybiler som ikke var bedre enn konkurrentenes. Men det ble samtidig starten på den nye oppturen. Folk begynte å snakke annerledes om Andreas Mikkelsen. Han var ikke lenger bare rikmannssønnen som vant løp fordi han hadde bedre bil enn alle andre.

- Jeg har fått en helt annen respekt i motorsportmiljøet nå, for nå se folk at jeg har klart å bygge meg opp på egen hånd. At jeg har klart dette fra hjertet mitt, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

Dobbeltmester
I 2011 fikk han profesjonell kontrakt med Skoda, og han takket for tilliten ved å vinne IRC-mesterskapet (International Rally Championship) to år på rad.

Men det startet ikke bra i Skoda. Full av pågangsmot gjorde han en rekke feil og måtte bryte flere løp.

 
- Jeg ville bevise for verden hvor rask jeg er, og derfor  gjorde jeg en mange dumme feil. Skoda var ikke veldig fornøyde med meg, og jeg var veldig nære å miste min internasjonale rallykarriere, sier Andreas Mikkelsen i dokumentaren.

Men da det gikk opp for Andreas at han ikke bare kjørte for seg selv, men for en stor bilfabrikant som bruker masse penger på han, så ble det en brå vekker.

- Da begynte jeg å vinne løp, sier Andreas Mikkelsen.

 Etter to suksessrike år i Skoda, så ønsket han seg en ny utfordring.

Noe større.

Da kom muligheten fra Volkswagen til å være med i rallysportens grommeste klasse, WRC.

 
- VM-gull i 2015 - Det var perfekt for meg. Volkswagen hadde samme mål som meg. De ville bli best. Så raskt som mulig. De lager ikke en bil for å bli nummer to. De lager en bil for å vinne, og heldigvis kjører jeg den bilen, sier Andreas Mikkelsen.

Foran helgens VM-runde i Frankrike ligger Oslo-gutten på 10. plass i VM-sammendraget, med fjerdeplass i Hellas i juni som beste resultat. Målsettingen for sesongen er en pallplass, og han har tre løp igjen på å innfri den målsettingen.

- Jeg er jo litt junior i teamet, men har allerede vist at jeg har farta inne ved å vinne flere fartsprøver. Neste år er målet å fighte om å vinne løp.

- Og i 2015 skal jeg bli verdensmester, sier Andreas Mikkelsen.

Med «Elise» på hjelmen.