Over og ut med Mitsubishi

Rally New Zealand ble en katastrofe for Mitsubishi. Begge fabrikkbilene måtte bryte etter bare 2,1 kilometer på veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Både franskmannen Gilles Panizzi og finnen Kristian Sohlberg stilte ikke til start på annen superspesial torsdag. Elektroniske problemer stoppet begge bilene.

- Begge bilene led av det samme elektroniske problemet. Det er for tidlig å si nøyaktig hva som er årsaken, sa Mitsubishis tekniske direktør, Mario Fornaris til wrc.com.

Den japanske bilprodusenten har fått et kraftig tilbakeslag etter at fabrikken valgte å satse på rally-VM igjen etter flere års suksess gjennom finnen Tommi Mäkinen på slutten av 1990-tallet. Mitsubishi tok et sabbatsår i fjor for å planlegge et sterkt comeback med den nye Lancer WRC 2004.

Men bilen har vist seg upålitelig med feil og mangler i samtlige VM-runder så langt. Spesielt girkassen og støtdemperne har forårsaket problemer.

Også CitroYn fikk problemer med sin nye Xsara-modell torsdag. Både Carlos Sainz og VM-leder Sebastien Loeb hadde startproblemer, som ga duoen flere sekunder «i sekken».

Markko Märtin fikk frontruta slått i stykker på torsdagens annen superspesial, men skaden vil ventelig bli reparert før fredagens fartsprøver.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.