Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Overtar båten til Gjelsten

Bård Eker overtar pilotstolen etter Bjørn Rune Gjelsten, og satser på nye VM-trofeer for «Spirit of Norway».

BERGEN (Dagbladet): Etter ti år i toppen av båtsportens klasse 1, velger Bjørn Rune Gjelsten å gi seg med konkurransekjøring.

«Spirit of Norway» vil bli overtatt i sin helhet av industridesigner Bård Eker (43). Han vil overta pilotsetet til Bjørn Rune Gjelsten, men beholder resten av teamet. Eker kjørte for første gang i offshore klasse 1 i år, og har tidligere 20 års erfaring med road-racing.

Ikke skremt

Den fartsglade designeren holder til på Torsnes utenfor Fredrikstad, hvor han leder sju- åtte bedrifter som i alt sysselsetter mer enn 100 ansatte. Under årets VM i offshore 1 har Bård Eker kjørt den forrige konkurransebåten til Ove Andreas Ugland, med teamnavnet Hydrolift Racing. I Dubai havnet han i fjæresteinene med et brak, men han ble ikke skremt bort fra VM-konkurransene. Han endte på en niendeplass i fjorårets VM. I år skal han kjøre båten som Gjelsten ble verdensmester med i fjor.

-  Jeg vil fortsatt være med for å overføre kunnskaper om taktikk, planlegging og kjøreegenskaper. Det er de mange små detaljene som er forskjellen på en vinner, og de som kommer lenger ned på resultatlistene. Vi skal ha mange møter om dette i tida som kommer. Over noen år vil Hydrolift Racing overta som eier, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet.

Historisk

Han er selv blitt historisk med fire VM-titler og totalt 25 løpsseirer, og sa til Dagbladet i desember at han ville kjøre i to år til. Nå har han ombestemt seg.

-  Jeg vil prioritere jobb, andre fritidsaktiviteter og ikke minst familien i tida som kommer.

Den siste tida har jeg oppsummert min egen situasjon og motivasjon. Vi snakker om en ekstremsport med betydelig risiko, tidsforbruk og som krever 100 prosent fokus. Mitt alternativ var å selge hele teamet ut av landet. Det har spesielt vært to utenlandske aktører som har vært interessert i å overta, men det har vært viktig for teamleder Cato Strømberg og meg at dette forblir et norsk lag.

-  Spennende

-  Det er ikke nok å kjøpe en rå maskin, jeg må kunne kjøre den også. Derfor er jeg veldig glad for at Gjelsten blir med i en overgangsperiode. Eksternt vil jeg si at vi satser på en tredjeplass i år, men internt må jeg selvsagt si at vi kjører for å vinne. Samtidig er jeg ydmyk for plutselig å være med i 1. divisjon. Dette blir spennende, sier Bård Eker.

Bjørn Rune Gjelsten sier han er stolt av «Spirit of Norway», der han med norsk forankring, målbevisst arbeid og fokus har blitt et av de mest profesjonelle og mestvinnende teamene gjennom tidene i båtsporten.

-  Jeg vil spesielt takke våre sponsorer og samarbeidspartnere, som har gjort det mulig for oss å satse på topp internasjonalt over flere år. Spesielt vil jeg takke og berømme teamsjef Cato Strømberg, sjefmekaniker Rolf Arnestad og assistent Arne Venås, som sammen med alle våre medspillere i «Spirit og Norway» har skapt et unikt vinnerlag, sier Bjørn Rune Gjelsten.

OVERTAR: Industridesigner Bård Eker fra Fredrikstad overtar «Spirit of Norway», og sier han satser på pall-plassering allerede i år. Her med sitt gamle team, Bjørge Jacobsen (t.v.) og Magnus Eker (t.h.)