IKKE FÅTT VIST FRAM HVA DE KAN: Men Tour de France-oppkjøringen til Amund Grøndahl Jansen og Dylan Groenewegen har vært forbilledlig. FOTO: Heiko Junge, Scanpix
IKKE FÅTT VIST FRAM HVA DE KAN: Men Tour de France-oppkjøringen til Amund Grøndahl Jansen og Dylan Groenewegen har vært forbilledlig. FOTO: Heiko Junge, ScanpixVis mer

Tour de France, 2018:

På dette punktet er Boasson og Kristoff misunnelige på norsk debutant

- Det virker enkelt, men så må du få gjennomslag hos lagledelsen.

(procycling.no): Fra Dubai Tour i februar og fram til Tour de Slovenie i midten av juni, kan man trekke en rød tråd mellom Amund Grøndahl Jansen og Dylan Groenewegen i Tour de France-forberedelsene.

Totalt dreier det seg om rundt 25 etapper, i tillegg har de syklet Kuurne-Brussel-Kuurne, Dwars door Vlaanderen, GP Scheldeprijs og Paris-Roubaix sammen.

Det har gitt Dylan Groenewegen ni seirer hittil i sesongen, og foran Tour de France ble han omtalt som rittets raskeste spurter. Etter to spurtoppgjør, og hver sin seier til Fernando Gaviria og Peter Sagan, har vi ennå ikke sett 25-åringens toppfart målt opp mot de øvrige spurterne.

Etter to kaotiske etapper, via dagens lagtempo, er det åpenbart at Grøndahl Jansen, Gronewegen og Timo Roosen lengter mot den fjerde etappens forlokkende profil og målgang i Sarzeau.

- Vi har selvtillit, men det er jo vanskelig her. Det er ikke sånn at man kan kassere inn seirer i touren, uten at det må kjempes for det. Vi er spente, men vi er også optimistiske, uttalte Grøndahl Jansen til procycling.no i helga.

Har ikke spurtet om seier så langt

Det står smultring i seiersprotokollen til Groenewegen så langt. Kun 14 poeng i poengkonkurransen - selv om han ikke går for trøya - er også under pari etter to massespurter så langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LottoNL-Jumbo kan uansett ikke tas på forberedelsene, selv om vi fremdeles venter på å se lagets spurtopptrekk finne sammen foran avslutningene av etappen.

STOLER PÅ FERRARI: Men neste år håper Alexander Kristoff på mer hjelp rundt seg i UAE-rekkene.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
STOLER PÅ FERRARI: Men neste år håper Alexander Kristoff på mer hjelp rundt seg i UAE-rekkene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Ser man på arbeidsvillkårene til Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen i opptakten til og under touren så langt, er det ikke bare Nico Verhoevens mannskap som sliter med samkjøringen så langt.

Kristoff har støtte fra Oliviero Troia og Marco Marcato i posisjonskampen, før det er Roberto Ferrari som skal i ilden i forkant av kilometersmerket. Men i bunn og grunn er det ikke noe samkjørt spurtopptrekk å snakke om.

Håper å få to mann inn

Kristoff har kjørt Oman, Abu-Dhabi, Paris-Roubaix, Frankfurt, Gippingen og Tour de Suisse sammen med 35-åringen fra Brescia. Nordmannen hadde merkelig nok ikke med seg opptrekker til det som kunne ha vært finpussen under ukeslange Tour of California.

- Det har vært litt nytt, og jeg visste ikke helt hvem jeg kunne ha rundt meg. I tillegg valgte Ben Swift å kjøre Giro d´Italia. (Roberto) Ferrari vet jeg kan sakene sine, men foran neste år håper jeg å få inn to nye mann. Så får vi se hvordan laget ser ut da.

- LottoNL-Jumbo er et av de mest samkjørte lagene så langt denne sesongen, mens du ikke har kjørt all verden med Ferrari eller Swift. Er det litt frustrerende at det er sånn? Det virker jo som et enkelt grep å samle et mannskap rundt deg og kjøre sammen?

- Ja, det virker veldig enkelt, men så er det bare å få det gjennom med lagledelsen. Der kan det være litt andre ideer. Vi prøver å lage et bedre mannskap rundt meg neste år.

Har omtrent ikke kjørt sammen i år

I Dimension Data har heller ikke Edvald Boasson Hagen kommet helt til sin rett så langt.

Rudsbygdingen har innordnet seg under Mark Cavendish på de flate etappene, men foreløpig har ikke laget hengt spesielt sammen og Cav har ikke mer enn en 35.- og en 36.-plass å slå i bordet med så langt.

Briten har veltet tre ganger hittil i år, noe som også har gjort samkjøringen med Boasson Hagen vanskeligere.

HAR IKKE FUNNET HVERANDRE: Edvald Boasson Hagen og Mark Cavendish virker litt usynkroniserte så langt under touren.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HAR IKKE FUNNET HVERANDRE: Edvald Boasson Hagen og Mark Cavendish virker litt usynkroniserte så langt under touren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- Ja, det blir jo litt ufordrende når Cavendish omtrent ikke har kjørt ritt. Da er det vanskelig å kjøre sammen. Det er klart det er en fordel å gjøre det, men det er vanskelig når man har knekt skuldra. Jeg skulle helst ha kjørt mer med ham.

- Men dere kjenner hverandre kanskje litt fra før?

- Ja, vi har kjørt mye sammen tidligere, og vet stort sett hvordan det skal gjøres. Likevel tar det litt tid å komme inn i det igjen, men vi håper det går fort og at vi får noen fine etapper.

Lett når man jobber for Groenewegen?

Både Kristoff og Boasson Hagen har latt seg imponerende over jobben Grøndahl Jansen har lagt ned for å bane veien for Tour de France-debuten denne sommeren.

- Han gjør en veldig god jobb, men det er kanskje lett å gjøre det når man har den beste spurteren, innleder Alexander Kristoff.

- Man får litt bedre plass og litt bedre villkår. Jeg husker da jeg vant i 2015. Da gjorde lagkameratene mine en god jobb, men jeg hadde også beina. Så da blir det kanskje enklere å gjøre det bra når Dylan har spurtet så bra som han har gjort i hele år. Men han må jo så klart ha hjelp, og Jansen har gjort en god jobb. Han hadde nok ikke tatt seieren hvis han hadde gjort en dårlig jobb, så det skal han ha. Det er også derfor han blir tatt ut til Tour de France – det er fordi han har gjort sakene sine godt. Det blir spennende å se hvordan han kan gjøre det i Tour de France. Jeg har troen på at han kan gjøre en god jobb der også.

Boasson Hagen håper 24-åringen fra Nes på Romerike vil profittere på sommerens Tour de France-oppdrag når det norske landslaget reiser ned til EM i Glasgow i august.

- Ja, det er uansett viktig å ha med sterke ryttere uansett hva slags lag man har. Det er jo gøy at vi har fått såpass mange proffer i Norge, da kan vi kjøre sterkt som et landslag. Det blir jo litt vanskelig i år med den løypa som er i VM i år.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!