På krabbegir blant krabbeteiner

Det er mer enn uflaks som kan stoppe «ABN Amro One». Krabbeteiner, for eksempel.

(Dagbladet.no): Noen mener det bare er uflaks som kan frata «ABN Amro One» førsteplassen til Baltimore. Men det er mer enn dét som kan bli båtens skjebne de neste 24 timene. Både vinden, eller mangel på sådan, og tusenvis av krabbeteiner i sjøen kan skape skikkelig trøbbel for Volvo Ocean Race-båtene.

Når båtene i teten, «ABN Amro One» og «Movistar», tar til med «sjarmøretappen» opp Chesapeake Bay til Baltimore, vil de kanskje møte den virkelig overmakten: vindstilla.

For «ABN Amro One»s tilsynelatende trygge ledelse på 35 nm (ca. seks landmil) kan i løpet av de neste timene bli helt borte.

Ingen vind - mye spenning

Turen inn til Baltimore ser ut til å gå virkelig sakte og bli en spennende seilas. I alle fall for båtene i ledelsen. Værmeldingen viser veldig lett vind, sannsynligvis fra nord. Og hvis denne værprognosen slår til, vil båtene i teten ende opp i nesten ingen vind, forteller meteorolog Jennifer Lilly ved Volvo Ocean Races regattakontor.

De to båtene først i feltet har de siste timene seilt i ni knops fart. Bakfra kommer «Pirates of The Caribbean» med dobbelt så stor fart. Båten ligger 181 nm bak «ABN Amro One», men reduserte avstanden med 47 nm bare i ettermiddag!

Krabbefelt

Distansen som gjenstår til Baltimore, regnes som enhver navigatørs mareritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NERVEKRIGEN KAN STARTE: De neste 24 timene avgjøres det hvem som vinner Volvo Ocean Races 5. etappe. F.v. «Ericsson Racing Team», «ABN Amro One» og «ABN Amro Two» utenfor Rio de Janeiro, på startstreken for 5. etappe for to uker siden. Foto: AP/SCANPIX
NERVEKRIGEN KAN STARTE: De neste 24 timene avgjøres det hvem som vinner Volvo Ocean Races 5. etappe. F.v. «Ericsson Racing Team», «ABN Amro One» og «ABN Amro Two» utenfor Rio de Janeiro, på startstreken for 5. etappe for to uker siden. Foto: AP/SCANPIX Vis mer

- Jeg vet vi kommer til å seile inn i områder med mye krabbeteiner og fiskegarn. Får vi noe slikt i garnet, kommer jeg til å sende en av gutta over ripa og ned i sjøen for å fjerne dette fra kjøl og ror, sa skipper John Kostecki før avreisen fra Rio de Janeiro for fjorten dager siden. Nå kan gutta om bord finne frem dykkermaske og badebukse og holde seg klare.

- Den veldig svake vinden kommer på toppen av at båtene skal seile inn i et område med mye tung skipstrafikk, sandbanker som ikke er avmerket på kartet, og masse fiskegarn og krabbeteiner, fortsetter Jennifer Lilly.

Tøff spurt

- Det er tøft å ligge i ledelsen, skriver skipper Mike Sanderson i sin mail fra «ABN Amro One».

- Vi kommer til å seile inn i de vindstille områdene først, og gjør vi bare en eneste liten feil, så er hele forspranget spist opp, mener Sanderson.

Nå trenger Sanderson neppe å miste nattesøvnen. For han trenger ikke vinne en eneste etappe til i årets Volvo Ocean Race. Han kommer trolig til å hente hjem sammenlagttrofeet allikevel. Poengledelsen er komfortabel.

Men Sanderson er en vinnertype og gir seg ikke før han har fortøyd i Baltimore i morgen ettermiddag (lokal tid).

«Ericsson Racing Team» holder fortsatt en hånd på fjerdeplassen, fem nm foran «Brasil 1», og med større båtfart. Mens «ABN Amro Two» ligger sist. Slik trenger imidlertid ikke rekkefølgen til å se ut i mål.

På krabbegir blant krabbeteiner

Vinnerbåten kommer trolig til å ta målskuddet i Baltimore i 2. påskedag en times tid før midnatt norsk tid.

TRUSSELEN BAKFRA: «Pirates of the Caribbean» fosser fram med dobbelt så stor fart som ledende «ABN Amro One».