På turistklasse i Gjelstens andedam

Bjørn Rune Gjelsten gjør det. Sjeikene fra Dubai gjør det. Men hvordan kan en vennegjeng fra Fredrikstad ligge i toppen av verdensmesterskapet i powerboat-racing?

PLYMOUTH (Dagbladet): Angivelig skal Victory-teamet fra Dubai bruke 150 millioner kroner i året på offshore-racing. Det norske Hydrolift-teamet skal gjennomføre den samme sesongen, med ti runder, for en tidel av prisen. Vennegjengen fra Fredrikstad har kjøpt en ti år gammel båt fra Jotun-teamet. Ingen hever noen lønn. Det er ingen stjerner.

Etter to VM-runder ligger teamet på en utrolig tredjeplass i VM-sammendraget, bak Bjørn Rune Gjelsten og «Victory 7». Båten er blant de langsomste, men teamet har fullført begge rundene og fått gode poeng.

Idealisme

I går morges var det treningspass før VM-runden i Plymouth. De femten kameratene er i hektisk aktivitet rundt den røde farkosten. Det skrus og pusses før båten legger ut på treningsrunde.

-  Alle gjør alt på teamet. Vi er en gjeng med entusiasme, og alle kjenner vi hverandre fra Fredrikstad. Ingen tjener noe penger på dette. Det er bare idealisme. Vi har en gammel båt og langt lavere budsjett enn de andre teamene. Det er ikke noe problem å svi av millioner på denne sporten, men det har vi ikke, sier fører Bård Eker (43).

Vil lære

Bård er vanligvis fører av båten. Han har lang erfaring fra roadracing i Norge. I et MC-løp nylig brakk han to ribbein, så i helgens VM-runde i Plymouth har han overlatt førersetet til Bill Barry-Cotter, erfaren båt-racer fra Australia. Throttlemann er Bjørge Jacobsen (34).

Jacobsen jobber til daglig i Hydrolift, båtbyggerfirmaet i Fredrikstad. Bård Eker leder og driver Hydrolift, industridesignfirmaet Eker Design og Projectordesign, som lager billedprosjektorer. Selskapene er teamets sponsorer.

-  I år handler det mest om å lære. Det er langt fram til de store gutta. Det er ingene vits i for oss å ha den råeste båten, vi ville ikke være i stand til å kjøre den skikkelig. Vi satser på å bli flinkere og fullføre løpene vi starter i. Vi tenker langsiktig, sier Bård Eker.

Delfiner i løypa

Ambisjonene er store. En ny båt er kjøpt inn, og målet er å bli verdensmester i 2006.

Gårsdagens kvalifisering gikk ikke bra. På første runde snurrer båten, og pilot Cotter er ikke komfortabel med båten. Når løpet avbrytes i nesten en time på grunn av delfiner i løypa, bytter Cotter og throttleman Jacobsen plass. Så er det ut i løypa igjen. Etter en runde kommer båten tilbake. Sjåførene syntes det luktet bensin i cockpiten, og tok ikke sjansen. Hydropower fikk åttende beste tid av de ti deltakerne. Det blir bakerste spor i dagens VM-runde. Og Bård Eker avslører at det ikke er bare idealisme det handler om, det er konkurranseinstinkt også.

-  Jeg er ikke fornøyd med dette. Vi fikk kjørt altfor lite. Vi kunne like godt blitt hjemme, tordner han.

IKKE RASKEST: Hydrolift-teamet håper på bølger i dagens VM-runde. To Lamborghinimotorer gir 850 hester, men båten kan bedre holde følge med de raskeste båtene i høy sjø. <!--/BTEK0--><!--BTEK1--><!--/BTEK1--><!--BTEK2--><!--/BTEK2--><!--BTEK3--><!--/BTEK3--><!--BTEK4--><!--/BTEK4-->
UTE MED SKADE: Bård Eker (t.h.) er vanligvis fører, men har brukket to ribbein. Her hjelper han fører Bill Barry-Cotter og throttleman Bjørge Jacobsen ned i cockpiten på båten. Mekaniker Jan Zaborowski til venstre.