MED OG UTEN KONTROLL: Som fotballandslagste pressesjef ønsker Svein Graff (t.h.) å full kontroll når medier som Dagbladet intervjuer Per-Mathias Høgmo. Som administrerende direktør for Ullevaal Media Center har han mistet kontrollen i spørsmål som handler om NFFs forretningsmessige troverdighet, skriver Morten Pedersen i denne kommentaren. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
MED OG UTEN KONTROLL: Som fotballandslagste pressesjef ønsker Svein Graff (t.h.) å full kontroll når medier som Dagbladet intervjuer Per-Mathias Høgmo. Som administrerende direktør for Ullevaal Media Center har han mistet kontrollen i spørsmål som handler om NFFs forretningsmessige troverdighet, skriver Morten Pedersen i denne kommentaren. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

På Ullevaal Stadion finnes et selskap der forretningsmoral er det siste man tenker på

I 2014 opprettet NFF og NTF et produksjonsselskap der bunnlinja går foran alt. På Ullevaal Stadion trumfer nemlig UMC's inntjening både lojalitet og forretningsmessig moral.

NORGES FOTBALLFORBUND BRUKER alle anledninger de har til å fremme Norsk Tippings bransjeeksklusivitet og gjør så godt de kan for å verne om idrettens og fotballens store velgjører på Hamar. Det er bra. Inntil våre folkevalgte vedtar noe annet skulle det også bare mangle.

FOTBALLENS FORBILLEDLIGE LOJALITET til denne bransjeeksklusiviteten betyr blant annet at John Arne Riise ikke får Tippeligadrømmen oppfylt om han ikke skroter sitt forhold til et av markedets mange utenlandske spillselskaper. Ikke fordi fotballen med loven i hånd kan nekte John Arne Riise å spille for Aalesund, Brann eller Vålerenga. Men fordi Aalesund, Brann og Vålerenga ikke vil signere spilleren av lojalitetshensyn til Norsk Tipping.

DEN SAMME LOJALITETEN hindrer tv-kanalen MAX fra å vise reklame fra ditto annonsører i forbindelse med Norges landskamper i fotball. Akkurat som de øvrige Discovery-kanalene ikke vil få lov til å vise reklame for utenlandske spillselskaper i forbindelse med fotballsendingene når de overtar tippeligarettighetene fra neste sesong. Og hadde det vært regelen på Ullevaal Stadion - at Norsk Tippings bransjeeksklusivitet trumfer alle andre inntjeningsmuligheter der de (inntil videre?) forbudte utenlandske konkurrentene dukker opp med sine økonomiske fristelser - ville ikke Norges Fotballforbund hatt et moralsk problem.

Men det har de.

På grunn av grådigheten til selskapet som heter Ullevaal Media Center (UMC).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der moralen må være følgende:

 "Hvis ikke vi gjør det og tjener penger på det vil noen andre tjene penger på det. Og da er det like greit at det er vi som gjør det og tjener de pengene som kan tjenes."

DET ER I dette tilfellet produksjonen av MAX sine sendinger i forbindelse med Europa League - sendinger som inneholder reklame for utenlandske spillselskaper. Her synes NFF, som mener de ikke kan påvirke rettighetshaverne (UEFA), det plutselig er greit å være en del av noe de i alle andre sammenhenger ønsker å beskytte sin samarbeidspartner på Hamar imot. Og det finnes bare en grunn til det — penger. Eller som UMC?s administrerende direktør, Svein Graff, så bunnlinjepresist sier det til NRK:

-Det hadde blitt sendt reklame for utenlandske bettingselskaper uavhengig av hvem som produserer sendingene.

NFF BRYTER IKKE Norges lover med denne typen forretningsmoral. Det heleide datterselskapet UMC skjuler seg bare bak det faktum at det ikke finnes forbud mot å produsere slike sendinger i Norge. Det er reklamen for spillselskaper som er forbudt i programmer sendt fra Norge. Hvilket gjør at UMC, fordi noen skal tjene disse pengene, føler at hensikten helliger middelet.

Og at det å være prinsippfast og ha ryggrad i viktige spørsmål ikke betyr noe som helst så lenge det motsatte tjener bunnlinja.