På Ullevaal Stadion finnes et selskap der forretningsmoral er det siste man tenker på

I 2014 opprettet NFF og NTF et produksjonsselskap der bunnlinja går foran alt. På Ullevaal Stadion trumfer nemlig UMC's inntjening både lojalitet og forretningsmessig moral.

MED OG UTEN KONTROLL: Som fotballandslagste pressesjef ønsker Svein Graff (t.h.) å full kontroll når medier som Dagbladet intervjuer Per-Mathias Høgmo. Som administrerende direktør for Ullevaal Media Center har han mistet kontrollen i spørsmål som handler om NFFs forretningsmessige troverdighet, skriver Morten Pedersen i denne kommentaren. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
MED OG UTEN KONTROLL: Som fotballandslagste pressesjef ønsker Svein Graff (t.h.) å full kontroll når medier som Dagbladet intervjuer Per-Mathias Høgmo. Som administrerende direktør for Ullevaal Media Center har han mistet kontrollen i spørsmål som handler om NFFs forretningsmessige troverdighet, skriver Morten Pedersen i denne kommentaren. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NORGES FOTBALLFORBUND BRUKER alle anledninger de har til å fremme Norsk Tippings bransjeeksklusivitet og gjør så godt de kan for å verne om idrettens og fotballens store velgjører på Hamar. Det er bra. Inntil våre folkevalgte vedtar noe annet skulle det også bare mangle.

FOTBALLENS FORBILLEDLIGE LOJALITET til denne bransjeeksklusiviteten betyr blant annet at John Arne Riise ikke får Tippeligadrømmen oppfylt om han ikke skroter sitt forhold til et av markedets mange utenlandske spillselskaper. Ikke fordi fotballen med loven i hånd kan nekte John Arne Riise å spille for Aalesund, Brann eller Vålerenga. Men fordi Aalesund, Brann og Vålerenga ikke vil signere spilleren av lojalitetshensyn til Norsk Tipping.

DEN SAMME LOJALITETEN hindrer tv-kanalen MAX fra å vise reklame fra ditto annonsører i forbindelse med Norges landskamper i fotball. Akkurat som de øvrige Discovery-kanalene ikke vil få lov til å vise reklame for utenlandske spillselskaper i forbindelse med fotballsendingene når de overtar tippeligarettighetene fra neste sesong. Og hadde det vært regelen på Ullevaal Stadion - at Norsk Tippings bransjeeksklusivitet trumfer alle andre inntjeningsmuligheter der de (inntil videre?) forbudte utenlandske konkurrentene dukker opp med sine økonomiske fristelser - ville ikke Norges Fotballforbund hatt et moralsk problem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer