REKOGNOSERING: Amund Grøndahl Jansen (nummer to i rekken) er klar for sitt andre Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)
REKOGNOSERING: Amund Grøndahl Jansen (nummer to i rekken) er klar for sitt andre Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)Vis mer

Paris-Roubaix:

- Paris-Roubaix henger hakket høyere enn Flandern

Grøndahl Jansen forventer å bli skjermet foran finalen.

COMPIÈGNE (procycling.no): Mens vi slår av en prat med Amund Grøndahl Jansen kommer managing director, Richard Plugge, bortom bordet vårt for å slå av en prat.

Det slås automatisk over på nederlandsk, og LottoNL-Jumbo-sjefen er rask med å rose 24-åringens evne til å suge til seg kunnskap.

- Amund er helt fantastisk. Det er han og George Bennett som snakker så å si flytende nederlandsk av de som har kommet inn utenfra. Men de andre øver seg de også for å bli bedre, forteller Plugge.

Totalt er det åtte ryttere som ikke er innehaver av belgisk eller nederlandsk pass i det tidligere Rabobank-laget. Fredag kom også nyheten om at Grøndahl Jansen sykler her ut 2020-sesongen.

- Jeg skrev under allerede i januar, men de ønsket å gjøre litt mer ut av det. Det håpet vel kanskje på at jeg skulle få et slags gjennombrudd i klassikerne, og at de kunne publisere en video rundt det i disse tider, forteller han til procycling.no.

For å si det sånn: Timingen var ikke helt halvgal av Plugge - den tidligere redaktøren for den nederlandske utgaven av Pro Cycling Magazine.

- Punkteringer er ikke tilfeldig

Foran søndagens Paris-Roubaix er Grøndahl Jansen og Timo Roosen som beskyttede ryttere å regne.

Det betyr at ingen av dem skal i brudd, og at de kan belage seg på at lagkamerater ofrer egne muligheter for å posisjonere dem i god tid før galskapen ved Arenberg starter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg tror jeg og Timo får spare oss litt. Det gjelder å kjøre billigst mulig i starten og så får jeg bare satse på at jeg får ut potensialet mitt, sier Grøndahl Jansen.

Roosen ligger nok et hestehode foran nordmannen etter at kjørte inn en solid 15.-plass i Flandern rundt sist helg. Grøndahl Jansen sier at han drømmer om en plassering rundt de 20 fremste i Roubaix, men han vet også at tifeldighetenes spill rammer kjapt og brutalt i løpet av 257 kilometer og 29 sektorer ispedd brostein.

- Hvis det blir vått i løypa, kan det bli helt bingo. Sånn sett kan det også være veldig tilfeldig hvem som sitter med inn i finalen, men den beste vinner jo likevel. Stort sett, sier han.

- Punkteringer, er det tilfeldig?

- Egentlig ikke. Hvis du ser på hvor mange punkteringer Tom Boonen har hatt i dette rittet, vil jeg tro det ligger godt under gjennomsnittet. Det skjer oftere med de som kjører dårlig på brosteinen enn de som takler det bra. Det går på at man ved å ligge i god posisjon underveis har oversikt og kan velge sporet sitt selv. Lenger bak på du passere ryttere her og der, og på siden av veien er det lettere rullemostand, men du punkterer også raskere. Kjører du i hull eller over steiner du ikke burde kjøre over, så punkterer du også lettere, forklarer han.

- Alt ser ut som et helvete

Da vi i går reiste ut for å møte det norske juniorlandslaget i Roubaix-løypa, kjørte vi over sektor to som avsluttes like før ankomst Hem.

Den er 1,4 kilometer lang og dukker opp etter 249 kilometer i seniorutgaven. Arrangøren holdt tidligere denne sektoren på to stjerner, men fordi man nå setter opp sperregjerder for å tvinge rytterne ut på brosteinen, er den oppgradert til tre.

LANG VEI HJEM: Hjalmar Klyver var uheldig over sektoren mot Hem under rekognosering foran juniorutgaven av Paris-Roubaix i går. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
LANG VEI HJEM: Hjalmar Klyver var uheldig over sektoren mot Hem under rekognosering foran juniorutgaven av Paris-Roubaix i går. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

Der møtte vi også den svenske juniorsyklisten Hjalmar Klyver som nok hadde kjørt litt i renna på siden av brosteinen og nylig hadde pådratt seg en punktering.

- Sektoren ved Hem er gjennomførbar i forhold til de verste sektorene man møter. Steiene er store og ligger forholdsvis fint plassert. Det ligger ikke sand eller gjørme i svingene, så du kan ta de i ganske stor fart, forklarer han.

- Det er kanskje litt verre med sektor 4, Carrefour de l’Arbre?

- Er det vått på Carrefour er det ingen steder du kan kjøre. Alt ser ut som et helvete. Det er for spisst på midten av veien til at du kan kjøre der, og holder du deg på siden og det ligger vannpytter der, så vet du ikke hvor dype de er. Jeg har lært at hvis man begynner å skli på våt brostein, så skal man styre mot vannpyttene. Men det vil uansett være et sjansespill.

Setter Roubaix på toppen

Foran brosteinsdronningen børster LottoNL-Jumbo rytterne støvet av Bianchis Infinito CV-modell, en sykkel de kun benytter på grusveiene under Schaal Sels ellers i sesongen.

- Det kan hende vi skal bruke den under Roubaix-etappen i Tour de France, også, skyter Grøndahl Jansen inn.

- Hvor forskjellig er den fra sykkelen du vanligvis bruker i klassikerne?

- Det er litt mykere i noen retninger og har gaffelen mer framoverlent. Det er noen centimeter ekstra mellom hjulene og det gjør at den skal vandre bedre på brosteinen.

Romerikingen debuterte i Paris-Roubaix i fjor, og har også to opptredener her fra juniorklassen. Han er tydelig på at sykkelsporten ikke blir stor mer råere enn det de 175 rytterne skal bryne seg på søndag.

- For meg er det kanskje det aller stiligste rittet å kjøre. Det er et lite hakk over Flandern rundt. Det er mer folk i Belgia og enda litt mer trøkk, men dette er litt mer heavy, litt mer adrenalin og litt høyere fart når man kjører inn på brosteinen. Dessuten er brosteinen mye dårligere. Det kan ikke sammenliknes.

Gjørme gjorde veien nær uframkommelig

Foran Roubaix snakker man veldig mye om vær og vind. Det er heller ikke så rart, ettersom det er himmel og hav i forskjell mellom en tørr og en våt utgave. Står vinden rett i mot på vei inn mot velodromen, er det vanskeligere å holde unna for de større gruppene bak.

På den måten er værforholdene blant tilfeldighetene som bestemmer i hvilken favør brosteinstrofeet skal vippe også denne gangen. Og noe må da også skille når nivået mellom rytterne ikke er veldig ujevnt, og alle sykler rundt på mer eller mindre det samme utstyret.

- Da vi kjørte rekognosering torsdag startet vi i Haveluy, strekket før Arenberg. Der var det så mye gjørme at det rett og slett var vanskelig å komme seg over. Jos (Van Emden) slet med å holde seg på sykkelen i det hele tatt. Hadde man komme inn på den veien i et felt, hadde det minnet om å kjøre cyclocross på is uten piggdekk. Det var sånn man gjorde i gamle dager, når man var ung og dum.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- ROUBAIX ER DET STØRSTE: - For meg er Paris-Roubaix det aller stiligste rittet å sykle, det henger hakket over Flandern rundt, sier Amund Grøndahl Jansen til procycling.no i Compiègne. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
- ROUBAIX ER DET STØRSTE: - For meg er Paris-Roubaix det aller stiligste rittet å sykle, det henger hakket over Flandern rundt, sier Amund Grøndahl Jansen til procycling.no i Compiègne. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

Fredag var tørr og varmere nord i Frankrike og lørdag skal bli det samme. Så er det utrygt for litt byger både natt til søndag og utover den store dagene.

- I fjor var det såpass tørt med mye sand, så du slet med å holde feste. Slik det ser ut i år blir det enten gjørmete eller veldig fint. Det ser i hvert fall ikke ut til at det blir sandstorm når bilene og helikoptrene kjører over løypene.

- Edvald og Alex kan vinne

Da Alexander Kristoff hadde gjort seg ferdig med Carrefour de l’Arbre og løyperekognoseringen fredag, var det kun procycling.no og TV 2 som hadde tatt bryet med å vente på ham utenfor UAE Team Emirates-bussen i håp om å få et intervju.

Det sier også litt om hvordan forventningene ligger rundt Kristoff, og for så vidt også Boasson Hagen, foran årets Paris-Roubaix.

Grøndahl Jansen ser likevel ingen grunn til å avskrive dem:

- Jeg tenker at Edvald og Alexander bør kunne kjøre inn et toppresultat her, selv om de ikke har hatt for vane å gjøre det. Det er mange tilfeldigheter underveis. De kan vinne her, med kvalitetene de har - men de trenger litt stang inn. Jeg synes også Sven Erik (Bystrøm) så frisk ut under Flandern rundt, sier han.

- Det ser vel ikke ut til at Sagan, Vanmarcke eller Van Avermaet heller ikke helt har truffet med toppformen, er det det som har banet vei for Quick Step?

- Ja, jeg kan være enig i det. Samtidig er det bare å ta av seg hatten for Quick Step. De kjører utrolig bra. De har fire toppryttere selv som kanskje er litt mindre eksplosive enn de tre beste, men de er ikke langt unna. Har man fire stykker som ligger et halvt prosent bak de beste, kan man fortsatt gjøre mye med taktikk.

- Hvem tror du står på podiet søndag?

- Hvis det blir vått sier jeg Stybar, Vanmarcke og Van Aert. Jeg regner med Van Aert var ganske fornøyd når han var ute og kjørte i gjørma onsdag. Men Peter Sagan er også såpass god på sykkelen at han kan takle litt vanskelige forhold.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!