Petter blir nummer to

Loeb sikrer seieren i Mexico.

(Dagbladet.no): Petter Solberg knep 1,3 sekunder på ledelsen til Sebastien Loeb på nest siste fartsprøve, SS16. Det hjelper ingenting, så lenge franskmannen leder med 49 sekunder.

Og det eneste som gjenstår i Rally Mexico, er sjarmøretappen: Den 4,4 kilometer lange superspesialen, der det ikke er mulig å hente inn 49 sekunder med mindre Loebs Citroën ramler fra hverandre.

Petter Solberg kaprer likevel sine åtte første poeng i årets rally-VM, etter å ha brutt både i Monte Carlo og Sverige.

Henning Solberg kontrollerer inn fire poeng for femteplassen, som han kan legge til det ene poenget han plukket i Sverige.

SS15

Sebastien Loeb økte ledelsen til Petter Solberg med 12,3 sekunder på den første av dagens tre avsluttende fartsprøver i Rally Mexico.

Dermed ligger franskmannen 50,3 sekunder foran Petter med to fartsprøver igjen å kjøre.

Holder Petter bilen på veien de to siste fartsprøvene i dag, blir det uansett en gedigen opptur for nordmannen som har reist tomhendt hjem fra ekstreme Rally Monte Carlo og snørallyet i Sverige.

KJØRER FOR ANDREPLASS: Bare et uhell kan frata Petter Solberg andreplassen. Og bare et uhell for Sebastien Loeb kan gi Petter seieren. Her fra en av gårsdagens fartsprøver i Rally Mexico. Foto: AP/Scanpix
KJØRER FOR ANDREPLASS: Bare et uhell kan frata Petter Solberg andreplassen. Og bare et uhell for Sebastien Loeb kan gi Petter seieren. Her fra en av gårsdagens fartsprøver i Rally Mexico. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Mexico er det første «normale» rallyet i år, og Petters gode resultater til tross for at han har vært plaget med feber og dårlig mage, er gode nyheter med tanke på resten av sesongen. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uten bremser

På SS15 holdt de to duellantene omtrent samme fart på de første tre mellomtidene. Så begynte problemene for Petter igjen.

- Jeg hadde ikke bremser en lang tid. Men det ville blitt vanskelig å ta Sebastien uansett, etter å ha gjort en feil i går, sier Petter til WRC-radioen.

Han mistet servostyringen etter å ha kjørt på en stein under SS13 i natt norsk tid.

Loeb registrerte at konkurrenten mistet farta, og kunne ta det rolig på slutten av den 38 kilometer lange SS15.

- Petter var ikke så rask. Jeg så at vi var like raske i starten, så jeg pushet ikke så hardt på slutten av fartsprøven, sier Loeb.

Henning tok tidsstraff

Henning Solberg valgte å vente med å starte og ta en tidsstraff på starten av SS15. Veiene er veldig støvete, og da han så støvet som ble hengende over veien bak bilen foran ham, ventet han heller.

Henning har god klaring til neste bil, og enda lenger fram til bilen foran. Dermed er det bedre å være på den trygge siden, og fullføre på femteplass i rallyet og ta viktige poeng.