Petter klar for varmehelvete

Petter Solberg (29) må kjempe mot både brennheite konkurrenter og nærmere 70 grader inne i bilen under neste ukes Rally Kypros.

Djevelen sitter i detaljene, sier engelskmennene. For Petter Solberg er dette så sant det kan bli.

I dag lander Subaru-føreren på middelhavsøya til en fire dagers treningsleir i forkant av årets femte VM-runde. Og før gjennomkjøringen starter mandag, og selve løpet kjøres i gang 14. mai skal både bil, sjåfør og kartleser forberedes foran ei heit helg.

- Under Rally Kypros i fjor var det nesten 70 grader inne i bilen. Ute var det 30-35 grader.

Og over tre dager og med 12-13 timer i bil hver dag, så blir det litt mye. Men det er bare å bite det i seg, sier Petter Solberg til Dagbladet.

FAKTA

Rally-VM

1. Marko Märtin (Estland), Ford 26 pts

2. Sébastien Loeb (Frankrike), Citroën 25 pts

3. Marcus Grönholm (Finland), Peugeot 24 pts

4. Petter Solberg (Norge), Subaru 23 pts

5. Francois Duval (Belgia), Ford 14 pts

Etter 4 av 16 VM-runder.

De tre heite

Og selv om årets runde arrangeres en måned tidligere enn i fjor, ligger temperaturen på snaue 30 grader om dagen i mai måned på Kypros.

- Vi gjør de samme tingene også for rundene i Tyrkia og Hellas. Rally Tyrkia er kanskje der det blir aller hetest, mener Solberg.

Her er Spydeberg-førerens personlige tiltak før kraftprøven: Sover uten aircondition på hotellrommet.Trener på varmeste tida av døgnet under Kypros-leiren.Drikker store mengder vann med energitilskudd.Mest mulig søvn.Legger på isposer. på kroppen mellom fartsprøvene.Kjører med en spesiell kjøledrakt.

- Jeg vet ikke hva de andre gjør. Og det bryr jeg meg ikke så mye om heller. Vi legger i alle fall vekt på detaljene, forklarer Petter Solberg.

Sparer krefter

Men også Subaruen må gjennom nedkjølingsforberedelser før rallyet starter: Legger på ekstra skjold i motorrommet og under bilen. Mot cockpiten.Setter inn ekstra vifte mot førersete til Petter.Åpner takluka (den er vanligvis lukket for maksimal aerodynamiske effekt).Maler bilen hvit inni og i motorrommet.

Da Solberg og kartleser Phil Mills i fjor gikk helt til topps i Rally Kypros, var det uten aircondition i bilen. Slik blir det også i år.

- Peugeot kjørte med aircondition i fjor. Jeg vet ikke om de bruker det i år. Men med aircondition kan en bruke opp inntil sju hestekrefter, og det har ikke unge Solberg råd til, sier 29-åringen.

Etter strålende kjøring i Mexico og New Zealand må nordmannen finne seg i et favorittstempel på Kypros.

Men VM-fireren, som føler seg i fin form etter trøbbelet med muskelsmerter den siste tida, er noe vagere enn vanlig.

- Føler du deg som en favoritt?

- Jeg mistet en tre dagers test nå på grunn av overanstrengte muskler. Så jeg vet ikke. Kanskje. Det gikk i alle fall vanvittig bra i fjor, sier Petter Solberg.

HETT: Rallykongen Petter Solberg forventer et brennhett rally på Kypros. Han er godt i gang med å forberede seg til 60- 70 varmegrader inne i bilen.