Petter på felgen

Slik så dekkene til Petter Solberg (30) ut da han kom i mål etter siste fartsprøve i Rally Sardinia i går: Pill råtne.

På den sjette og siste av gårsdagens etapper eksploderte simpelthen to av Pirelli-dekkene på Subaruen til Petter Solberg.

-  Det er for varmt her. Våre dekk fungerer bra helt til 24-25 grader, mens det var 34 grader her. Nå håper jeg det blir jævla kaldt resten av dette rallyet, sa Petter Solberg til Dagbladet seint i går kveld.

Hett tema

Da var han merkbart oppgitt og sliten etter et flere timer langt møte med Subaru-ledelsen, hvor dekkproblemene var et svært hett tema.

For Petter fikk på ny bekreftet det han fikk erfare under forrige VM-runde på New Zealand:

Michelin har utviklet et nytt dekk som er langt bedre enn Pirellis beste på tøffe grusforhold.

Fartsprøver

-  Dette er teknologi på høyt plan, hvor bilfabrikanter, dekkfabrikanter og oljefabrikanter jobber tett sammen. Vi må bare respektere at andre enn oss også finner noe bra iblant.

 EKSPLODERTE: Dekkene til Petter Solberg tålte ikke varmen på Sardinia i går, og to av dem eksploderte. Foto: Scanpix
EKSPLODERTE: Dekkene til Petter Solberg tålte ikke varmen på Sardinia i går, og to av dem eksploderte. Foto: Scanpix Vis mer

-  Hvor mye bedre er Michelin-dekkene i forhold til Pirelli?-  Jeg vet det, men får ikke lov til å si det.

-  Du har sagt at Michelins dekk er fire ganger bedre enn det de hadde?-  Det er enda mer enn det. Men jeg gidder ikke klage på dekkene hver gang. Dette skal ordne seg. Husk at jeg også har vunnet mange løp med disse dekkene. Pirelli jobber hardt for å utvikle enda bedre dekk.

På transportetappen inn til mål etter siste fartsprøve måtte Solberg stanse flere ganger for å bytte rundt på dekkene - for på den måten å fordele slitasjen på alle fire hjulene.

-  Uten dette grepet er det ikke sikkert jeg hadde kommet i mål engang. Jeg har skrudd så mye i dag at jeg er helt utslitt. Men etter ei god natts søvn er jeg klar igjen til dagens fartsprøver, sier Petter Solberg.

I dag er han spesielt spent på hvordan dekkene vil fungere på den lengste fartsprøven, som er på hele 38,77 kilometer.

Av dagens totalt fem etapper skal fartsprøven kjøres to ganger.

-  Du kan godt si at det er den etappen jeg er mest bekymret for, ja, sier Petter Solberg.

Bremset for seint

Etter første dag ligger han på en andreplass, «bare» 31,7 sekunder bak Citroëns Sebastien Loeb.

-  Dataene viser at jeg tapte 21 sekunder på snurringer på de to første fartsprøvene. Der bremset jeg altfor seint inn i to svinger. Så det er ikke bare dekkene som skal ha skylda for at jeg ikke er i ledelsen, sier Solberg.