Petter raskest uten kartleseren

Petter Solberg startet i natt jakten på årets første rallyseier. Med nest-raskeste tid på shakedown, er han favoritt på grusen i Mexico.

GUANAJUATO (Dagbladet): Solberg kjørte de tre siste rundene på shakedownen i natt norsk tid, uten kartleseren. Isteden satt ingeniøren på for å justere motoren i Petters nye bil.

Petter har god hukommelse, og kjørte sin raskeste runde uten kartleser. Den tida klarte bare finske Marcus Grönholm å slå.

- Jeg er veldig fornøyd. Bilen fungerte bra, selv om det alltid er små ting som kan bli bedre. Det er derfor vi kjørte som vi gjorde det i dag, sier Petter til Dagbladet.

Årets to første rallyer har bare vært transportetapper for Solberg. På grunn av dårligere dekk enn konkurrentene har han vært sjanseløs på å vinne i både Monte Carlo og Sverige. Det er først og fremst grusrallyene Petter skal vinne for å forsvare VM-gullet.

- Spesielt

Petter ligger langt bak eneren Sébastien Loeb i sammendraget, men sammenliknet med i fjor, så ligger han langt foran skjema.

- Nå er jeg også ganske sikker på at vi har den beste bilen i sirkuset. Men det er jo alltid noen usikkerhetsmomenenter. Man har aldri helt kontroll på konkurrentene og det de driver med.

På prologen (shakedown) fikk også Petter forretten på det som venter i helgas rally.

- Det er det mest spesielle terrenget jeg har opplevd. Det er litt, Hellas, litt Kypros, og elementer fra Argentina, Portugal, Safari-rally, og New Zealand. Denne løypa har litt av alt, sier Petter.

Det nordmannen frykter mest er varmen. I går måtte han bytte kjøreklær underveis.

- Det blir vanvittig hardt på grunn av varmen. Det er det jeg frykter mest.

- Heftige hopp

Det varierte underlaget i Mexico vil føre til at dekkvalget vil avgjøre mer enn vanlig.

- Det er så ulike forhold at vi ikke har dekk nok til å dekke alt. Har man bra dekk på ett strekk, så er det ikke sikkert det funker på den neste.

Så byr fartsetappene utover dagen på en rekke førertekniske utfordringer.

- Noen plasser er det helt vanvittig smalt, andre steder noen store dropp og dumper som slår i stykker bilen om man satser for hardt og er uheldig. Så er det et par lange heftige hopp, men jeg tror ikke jeg vil satse alt på de strekkene så fremt det ikke står om sekunder i innspurten, sier Petter Solberg.

I GANG: Petter Solberg startet sesongen for alvor i de spektakulære løypene i Rally Mexico seint i går kveld. - Terrenget her er en blanding av Hellas, Kypros, og elementer fra Argentina, Portugal, Safari-rally, og New Zealand. Denne løypa har litt av alt, sier Solberg til Dagbladet.