Petter-san slår til i yen

Petter Solberg (29) som midtpunkt under en tradisjonsrik, erkejapansk teseremoni. Rallyverdensmesteren «utkledd» som japaner i Japan betyr milliarder av yen for Subaru.

Over en halv milliard kroner spytter den japanske bilprodusenten inn når Petter Solberg kjører en sesong i rally-VM. Britiske Prodrive bygger Solbergs bil, drifter rallyteamet og styrer hele «sjappa» for til sammen 700 millioner kroner i året. Subaru er bare hovedsponsoren, men håver inn fangsten.

For mens verdensmester Petter Solberg viser fram den blågule logoen i 0 til godt over 200 km/t, selger Subaru biler som aldri før i Japan og verden for øvrig.

Mye av salget sørger Norges bilstjerne for gjennom en PR-jippo av de sjeldne uka før VM-runden på «hjemmebane» på øya Hokkaido i Nord-Japan.

- Skål! Kampai!

Petter Solberg (29) tar Japan med storm når han skåler på begge språk, sier «Konnichia» (god dag) til hordene med japanske fans og blir avbildet med kimono i avisene. Japanerne trykker den norske stjernen mer og mer til sitt bryst - og går ut og kjøper seg en Subaru.

Derfor har Petter Solberg knapt ett eneste minutt for seg selv «hjemme» i Japan. Over 600 autografer hos flere forhandlere mandag,ble fulgt opp med ekte tradisjon dagen derpå. Alt tett fulgt av en horde med japanske pressefotografer utstyrt med de «verste» tele- og vidvinkellinsene.

Subaru World Rally Team er ikke «verst» i klassen. Med et budsjett på 700 millioner kroner årlig, drøyt 40 teammedlemmer, 10 000 kilo utstyr og den regjerende verdensmesteren i stallen, kommer teamet til kort mot Peugeot og Citroën. Over en milliard kroner bruker de franske søsterskapene på rallysatsingen. Også Mitsubishi kan matche budsjettet til «lilleputten» Subaru.

- Vi har bare ikke penger til å få til mer enn vi gjør i dag. Det er i bunn og grunn også årsaken til at vi ikke leder VM, forteller Petter Solberg til NTB.

Subaru i tet

Subaru er ikke engang Japans ledende bilmerke. Derimot er Toyota mest kjøpt blant 127 millioner japanere. Merker som Honda og Nissan er langt større enn Solbergs blågule. Snart kan de få bank, hele gjengen.

Public relations rundt Petter Solberg er meningen at skal gi avkastning og sende Subaru i tet. Derfor må han stå på tå hev for sine japanske «sjefer» og deres interesser i Japan. Med et digert smil og ekte innlevelse tar 29-åringen oppgavene på strak arm.

Som en ekte samurai ble rallyverdensmesteren hedret med ekte, japansk teseremoni tirsdag. Fra bare boxershortsen ble rallystjernen dekket til med kimono i tre lag.

- Kjempeartig å være med på noe annet enn bare bilkjøring og trening. Teseremoniene har mye med tradisjon å gjøre, og dette var veldig forseggjort og noe helt nytt for meg. Ofte blir det mye av det samme, men Japan tilfører stadig noe nytt, gliste Solberg.

(NTB)

RALLYSAMURAI: På ekte norsk skålte Petter Solberg i kimono med vertinnen Kachimai-san i Kachimai gjestehus i Obihiro på øya Hokkaido i Nord-Japan.