Petter, selvfølgelig

I forrige måned vant Petter Solberg den siste rallyrunden i Wales. Dermed sikret 29-åringen fra Spydeberg sin aller første VM-tittel. Ifjor vant Petter Dagbladets og Norsk Tippings prestisjefylte Folkets Idrettspris. I år var han helt suveren. Av mer enn 18000 avgitte stemmer, fikk Petter nesten 14000. Ingen tvil om at rally-kongen er folkets mann.

LABOREL (Dagbladet): 29-åringen fra Spydeberg i indre Østfold har i løpet av 13 måneder gått fra å være en fremadstormende rallykjører til å bli Idretts-Norges nye kjæledegge - og største stjerne. Folkets Idrettspris i Dagbladet, «Årets Navn» i Verdens Gang og Aftenpostens Gullmedalje er bare noen av utmerkelsene Petter Solberg har mottatt den siste uka.

- Jeg synes det begynner å bli litt mye nå. Det må jeg innrømme, sier en glad og takknemlig Solberg til Dagbladet da vi overrekker ham bronsestatuetten som det synlige beviset som vinner av Folkets Idrettspris 2003.

- Jeg har den første stående på peisen hjemme. Men vi greier nok å rydde plass til denne også.

- Helt sinnssykt

Og da vi viser Petter Solberg avstemningsresultatet, blåser den blonde piggsveisen bakover i glede og forundring over hvor populær han egentlig er.

Dette er jo helt sinnssykt, sier Petter Solberg. Og har helt rett.

Av 18618 stemmer via SMS og Internett fikk rallyverdensmesteren utrolige 13834 - tretten tusen åtte hundre og trettifire. Nærmest fulgte skiskytterverdensmester Ole Einar Bjørndalen med 983 stemmer, seileresset Siren Sundby med 977 og langrennskongen Thomas Alsgaard med 771.

- Men det er jo litt kult rg da, innrømmer Petter Solberg, som om nøyaktig en måned stiller til start i sesongens første VM-løp på hjemmebane i Monte Carlo.

- Hvorfor er du så populær?

- Jeg har det moro med det jeg driver med, og det ser vel folk. Og jeg har ikke lyst til å miste plassen min, påpeker Petter Solberg.

Nær døden

Petter Solberg vant fire av tolv runder i årets rally-VM. På Korsika holdt det på å gå helt galt.

Sammen med kartleser Phil Mills var han en hårsbredd fra døden da de krasjet første dagen. En episode Petter beskriver som den skumleste han har opplevd. Tre uker seinere viste han enorm styrke da han vant alle etappene i Rally Storbritannia.

- Jeg er best når jeg er under press. Det er da jeg virkelig greier å skjerpe meg, mener Petter.

- Hva er det viktigste du har lært i år?

- Jeg har lært at en ikke vinner første dagen i et løp.

Rallyelsker

Dagbladet tar med Subaru-føreren ut av serviceområdet i den knøttlille landsbyen Laborel nord i Provence. Og opp i fjellene på en av veiene Petter og Mills benytter på sin tre dagers biltest i Sør-Frankrike.

Petter sitter på uvant plass i passasjersetet mens fotograf Thomassen på anstendig vis prøvekjører rallyveien.

- Jeg hadde aldri turt å være kartleser, medgir rallyverdensmesteren.

På svingete og humpete franske landeveier suser nordmannen og Mills rundt i en toppfart på 170- 180 km/t. En liten feil, og de havner i steinrøysa. En vanlig dag på jobben for østfoldingen. Livsfarlig, selvfølgelig. Men han ville ikke byttet med noen. Heller ikke Michael Schumacher.

- Hvis jeg kunne kjørt til Formel 1, så ville jeg ikke gjort det, sier Petter uoppfordret.

- Det er en helt annen sport. Tenk deg Formel 1-biler på isete veier, da. Det er så mye vanskeligere å kjøre rally. Der kan du møte tåke, is, snø, sludd, regn, gjørme og alle mulige typer av vanskelige forhold, mener Solberg.

- Jeg fikk sjokk da jeg begynte med VM-rally. Det var mye lenger opp til de beste enn det jeg hadde trodd.

Paris- Dakar

29-åringen er en av tidenes yngste verdensmestere i rally. Sammen med jevnaldrende Sebastien Loeb og Markko Märtin - og ringreven Marcus Grönholm - vil han trolig dominere sporten i årevis.

- Jeg bør ha 10- 11 år igjen. Men greier jeg ikke å gjøre jobben min, er det slutt med en gang. Da kjører jeg heller rallycross eller Paris- Dakar med familien min rundt meg, sier Petter Solberg.

Mekke-Petter

I Sør-Frankrike tok Subaru med seg seks mekanikere. De jobber 15 timer i døgnet for at Petter skal få best mulig bil.

Dagbladet står i serviceområdet sammen med Petter og gutta som mekker på Imprezaen. En girkasse skiftes på 10 minutter. I løpet av dagen blir det 12- 14 dekkskift. Praten er ikke feminin.

- Jeg er den eneste av førerne i VM som kan alt som mekanikeren kan, mener Petter.

- Kunne du vært en av de gutta? spør vi.

- Ja, det tror jeg. Det hadde passet meg å reise rundt i verden - og være med på et vinnerteam.

- Men da hadde de manglet en vinnerfører?

- Ja. De hadde jo det, gliser Petter Solberg.

VANT IGJEN: Petter Solberg fikk overrakt den prestisjetunge Folkets Idrettspris av Dagbladet utenfor landsbyen Laborel i Sør-Frankrike under testkjøringen i forrige uke. Det er 14. gang prisen deles ut. Bronsestatuetten er laget av Nico Widerberg.