Petter Solberg fikk trøst

TRIER (Dagbladet): Petter Solberg (27) var ikke særlig fornøyd med 10. plassen i går, og hadde godt av litt trøst. En ny, lukurativ avtale kan også være med på å få opp humøret.

Den italienske dekkfabrikkanten Pirelli, som benytter bilder av disse damene i sine berømte kalendere, er Petter Solbergs eneste private sponsor - med en moderat avtale denne sesongen. Men partene forhandler allerede om en ny avtale for de kommende åra. Da med utgangspunkt i at de ønsker å kjøre fram Petter Solberg som en av deres internasjonale frontfigurer.

Pene, karismatiske og utadvendte Petter er et ettertraktet reklameobjekt. Men det sportslige holder ikke samme nivå i øyeblikket:

10. plass

Med 10. plass sammenlagt - 1.42,3 minutter bak ledende Sebastian Loeb - etter første dag av Rally Tyskland, skal Spydeberg-gutten få store problemer med å forsvare tredjeplassen fra Finland for to uker siden.

- Jeg liker ikke å klage, men det ble for mange problemer underveis. Kjedelig, men sånn er det i dette gamet, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Han fikk en snurring på den første etappen, men lå likevel på en sterk tredjeplass etter de tre første fartsetappene.

Siden havnet han lenger og lenger ned på resultatlista på grunn av ødelagt servostyring og høyre fremre drivaksel.

Videre pådro Solberg seg 20 sekunders tilleggsstraff fordi mekanikerne og ingeniørene ikke klarte å utbedre skadene innenfor tidsfristen - og i tillegg ble den sjuende og nest siste fartsetappen strøket på grunn av for mye publikum langs løypa.

Femdobling

Skader, utur og førerfeil til tross; Blant publikum og fans er Solberg likevel utvilsomt en av de største stjernene i dette sirkuset. Derfor vet manager Jim Carlsen også at han sitter på en potensiell gullgruve for framtida. Da Dagbladet tok bildet av Spydeberg-gutten sammen med Pirelli-jentene, var Subarus marketing manager, Adrian Atkinson, raskt på pletten:

- Ikke mist ham! Han er veldig dyr, smilte Atkinson.

Men også han er klar over at Petter Solberg vil bli langt dyrere om den japanske bilfabrikanten skal lykkes i å forlenge avtalen som går ut etter neste sesong. Dagbladet vet at de beste sjåførene i VM-sirkuset hever rundt 50 millioner kroner i lønn fra sine fabrikanter. Jim Carlsen understreker at de ikke kommer til å selge seg billig.

- Vi mener at Petter er blant de tre-fem beste rallyførerne i verden, og de som vil ha avtale med ham må være villige til å betale deretter, sier Jim Carlsen til Dagbladet.

Det vil i så fall bety mer enn en femdobling av dagens Solberg-lønn på rundt ni millioner kroner.

Pusher på

Subaru er også nødt til å framskaffe en enda mer konkurransedyktig bil om de skal klare å holde på Petter Solberg. De franske fabrikantene Peugeot og Citroën har vært i en særklasse i år. I går var det Citroën-føreren Sebastian Loeb som knuste alle, ved å vinne seks av de sju fartsetappene.

- Vi har for liten motorkraft i forhold til dem, men vi jobber med en ny motor, sier Solberg.

- Når er den klar?

- Aner ikke. Men jeg pusher dem som bare fa.., sier utålmodige Petter Solberg.

GOD TRØST: Petter Solberg var ikke fornøyd med 10. plass etter første dag av Rally Tyskland, men smilet var likevel ikke langt unna da reklamejentene til den italienske dekkleverandøren kom for å gi sin norske Pirelli-kollega støtte. Her holdes han av Zoe (fra venstre), Sam, Carly, Charlie, Simone og Maureen.