Petter Solberg

Petter Solberg (29) er mannen alle skal ta i år. Det greier de neppe om den nye Subaruen får nok kraft under panseret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Norges mest populære idrettsutøver er i forsvarsposisjon. Ifjor vant verdensmesteren fire runder og snek seg ett poeng foran Sébastien Loeb i sammendraget. I år skal Spydeberg-føreren kjøre gullbilen i de første VM-løpene i Monte Carlo og Sverige. 12. mars stiller Solberg til start i Mexico i en splitter ny Subaru Impreza. Og en ting er han sikker på:

- Jeg vinner ikke VM med den gamle bilen.

Rapportene er gode, men Subaru jobber på spreng for å gi den nødvendig motorkraft i kampen mot Peugeot, Ford og Citroën.

26. januar - dagen etter Rally Monte Carlo - skal Petter til Spania på sin første tur i ny bil, og han gleder seg som en unge.

Og nettopp humøret er det som kjennetegner 29-åringen, som ikke alltid har hatt like god grunn til å glise. I barndommen racet han rundt familiens grisehus i Indre Østfold sammen med broderen Henning. Dagen etter at førerkortet lå i lomma, kjørte han sitt første bilcrossløp. Etter å ha vunnet alt han stilte opp i, fikk han fabrikk-kontrakt med Ford på høsten i 1998.

- Vi skal gjøre Petter til verdensmester i løpet av fem år, sa Ford-sjefen Malcolm Wilson i 1999.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer