Petter Solberg

Petter Solberg (29) er mannen alle skal ta i år. Det greier de neppe om den nye Subaruen får nok kraft under panseret.

Norges mest populære idrettsutøver er i forsvarsposisjon. Ifjor vant verdensmesteren fire runder og snek seg ett poeng foran Sébastien Loeb i sammendraget. I år skal Spydeberg-føreren kjøre gullbilen i de første VM-løpene i Monte Carlo og Sverige. 12. mars stiller Solberg til start i Mexico i en splitter ny Subaru Impreza. Og en ting er han sikker på:

- Jeg vinner ikke VM med den gamle bilen.

Rapportene er gode, men Subaru jobber på spreng for å gi den nødvendig motorkraft i kampen mot Peugeot, Ford og Citroën.

26. januar - dagen etter Rally Monte Carlo - skal Petter til Spania på sin første tur i ny bil, og han gleder seg som en unge.

Og nettopp humøret er det som kjennetegner 29-åringen, som ikke alltid har hatt like god grunn til å glise. I barndommen racet han rundt familiens grisehus i Indre Østfold sammen med broderen Henning. Dagen etter at førerkortet lå i lomma, kjørte han sitt første bilcrossløp. Etter å ha vunnet alt han stilte opp i, fikk han fabrikk-kontrakt med Ford på høsten i 1998.

- Vi skal gjøre Petter til verdensmester i løpet av fem år, sa Ford-sjefen Malcolm Wilson i 1999.

Han fikk aldri sjansen. For i august samme år ble Solberg kapret av Subaru. Og resten er norsk idrettshistorie.

Får Petter Solberg en god nok bil og samme flyt som i fjor - kan det bli mer tårer og jubel i Spydeberg i desember.

VM-FORSVARER: Petter Solberg får ny bil til Rally Mexico i mars, og gleder seg.
GAMMEL SLITER: Petter tok VM med denne subaruen i fjor, men tror ikke han kan vinne med samme bil i år.