Petters gullbil

Petter Solberg (29) har feiret store triumfer i sin Subaru Impreza. I januar setter han seg for første gang bak rattet på en ny og forbedret utgave.

Rallyverdensmesteren fra Spydeberg har i samråd med bilfabrikanten bestemt seg for å utsette testingen av den nye bilen. Opprinnelig skulle Solberg teste den nye bilen for første gang i Monte Carlo i perioden 16. til 19. desember. Nå er testingen flyttet til januar.

- Det første rallyet går i Monte Carlo i januar (23.- 25. red.anm.), så vi har bestemt at vi skal forberede oss skikkelig til det. Dermed blir det kjøring med den gamle bilen i midten av desember, sier Petter Solberg til Dagbladet. Den nye bilen skal være klar til Rally Mexico i mars.

Bilene i rallysirkuset forbedres kontinuerlig. Petters nye bil vil få større motor og forbedret aerodynamikk.

- Jeg tror det blir mye bra og nytt som passer min kjørestil. Men man kan ikke finne opp hjulet på nytt. Derfor er det hele veien små forandringer, sier Petter, som spår at forandringene til 2005-bilen blir enda større enn nå.

Testkjører Pasi Hagström har allerede kjørt flere hundre mil under ulike forhold i Monte Carlo, Frankrike og Spania med den nye Subaruen.

- Jeg er i kontinuerlig kontakt med Pasi, og han forteller at ting har fungert veldig bra, sier Petter.

29-åringen går nå inn i sin nye treårskontrakt med Subaru som nybakt verdensmester.

- Føler du at får enda mer gjennomslag for dine krav nå?

- Nei. Det er det samme som før. Subaru har alltid backet meg opp 100 prosent, og det er også grunnen til at jeg skrev under på ny, sier Petter Solberg.

RALLY VM-BILER

*Firehjulstrekk med 2.0 liters supertrimmede motorer med over 300 hestekrefter

*Vanligvis har bilene seks gir. Disse styres via en spake på førerens ratt.

*Et girskifte tar 50 millisekund, det er nesten 10 ganger raskere enn i en vanlig bil.

*Bilene har også clutch, men den brukes bare ut fra start.

*Bremseskivene er laget av karbonfiber og har større diameter enn hjulene på en vanlig bil.

*Bilene er utstyrt med 18 tommers dekk. Det er ikke uvanlig å bytte dekk opptil sju ganger i løpet av ett rally.

*Bilene skal ikke veie mindre enn 1230 kg.

*Alle rallybilene er fra grunnen av originale «gatebiler» som er strippet ned og bygd opp på ny. Regelverket krever nemlig at bilene skal være tilgjengelige for folk flest...

Kilde: wrc.com