Peugeot vurderer å trekke laget fra VM

Rallysporten i sorg.

(Dagbladet.no): I går ble Rally Storbritannia brått avsluttet da kartleser Michael Park omkom. Det er ikke sikkert at Peugeot-teamet kjører igjen noensinne.

Laget til Markko Märtin og Marcus Grönholm oppløses ved årsskiftet, rallysatsingen er blitt for kostbar for Peugeot.

Men etter møtet med treet i Wales er det godt mulig Peugeot står over årets fire siste VM-løp, og trekker både Märtin og Grönholm fra resten av VM.

Neste WRC-rally skal etter planen avholdes i Japan fra og med 30. september.

- Vi skal vurdere resten av sesongen. VM-tittelen betyr ingenting i forhold til dette, sier Peugeot-sjef Jean Pierre Nicolas.

Døde momentant

Ingen VM-fører har omkommet i løp siden 1986. Peugeot-sjef Nicolas mener risikoen er blitt helt glemt i iveren etter seire.

- Dette er veldig uheldig, det er en uheldig side av sporten. Det finnes alltid fare, og den er høy. Men lidenskapen for dette her gjør at du glemmer det, sier Nicolas.

WRC-LAG I SORG: Michael Park (t.h) før start i Rally Storbritannia. Dødskrasjet gjør at Peugeot vurderer å trekke laget fra de siste fire VM-løpene. Foto: Scanpix/Epa
WRC-LAG I SORG: Michael Park (t.h) før start i Rally Storbritannia. Dødskrasjet gjør at Peugeot vurderer å trekke laget fra de siste fire VM-løpene. Foto: Scanpix/Epa Vis mer

Park døde da Märtins Peugoet sklei ut i en venstresving. Høyresida av bilen, der 39-åringen satt, tok hele sammenstøtet med treet.

Det opplyses at Park døde momentant.

Ifølge The Guardian er kartleseren alltid mer utsatt enn føreren av rallybilene, mest fordi de ikke har et ratt å holde seg fast i.

Før denne sesongen innførte WRC-arrangørene hans-systemet som beskytter nakke og hode hos begge i bilen.

Dørene svakt punkt

Men dørene er det fortsatt de svakeste punktene i bilene. Det måtte gå galt da Park og Märtins Peugeot suste sidelengs mot treet i en trolig hastighet på rundt 100 km/t på SS 15.

- Siden er den mest sårbare delen av bilen, uansett om det er en vanlig bil eller en rallybil. Når du sklir mot et tre i den farten er det lite du kan gjøre, sier Nicky Grist, kartleser for legenden Colin McRae.

Han mener ulykken like gjerne kunne gått utover Märtin, om utkjøringen hadde skjedd i en høyresving.

- Du kan ha et uhell 200 ganger, men hvis du treffer det gale stedet i nummer 201 så blir du skadd, sier kartleseren.

Den siste dødsulykken i WRC skjedde i 1986. Da omkom Lancia-duoen Henri Toivonen og Sergi Cresto etter at de kjørte ned i en ravine i Corsica.

Solberg overbringer minneord

Petter Solberg oppfordrer alle rallyinteresserte til å skrive minneord om Park i hans gjestebok. Nordmannen, som ble tildelt seieren i Rally Storbritannia, love å overbringe kondolansene til Parks familie.

- Dette er en tragisk dag for alle innen motorsport, skriver Petter.

Michael Park etterlater seg kone og to barn.

SAMLET I SORGEN: Det ble ikke avholdt noen seiersseremoni i Rally Storbritannia.
MOMENTANT: Michael Park omkom og etterlater seg kone og to barn.