Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Piggene ute

Petter Solberg forbedreder seg på Rally Sverige.

Petter Solbergs dekk er ikke som andre vinterdekk. Hundrevis av struttende pigger på hvert spesialhjul holder rallyesset spikret på veien.

Piggene graver seg vei gjennom isen der nordmannens rallybil fyker innover i de svenske skoger. Det er «bånn gass» selv på testdagen, og snøføyken står. Her skal det herjes for å sjekke at utstyret duger.

- Det er ikke lov å kjøre rundt med disse på en vanlig bil, nei, gliser Solberg til NTB.

I Rally Sverige er det spesielle regler som sier at det kun kan brukes piggdekk. 14,5 centimeter brede er piggdekkene Petter Solberg & co. skal kjøre med til helgen - uansett om det blir snø eller grus. Det er smalere enn selv dekkene på en helt vanlig «konebil».

På grus setter rallygutta på bredere dekk: 20,5 cm.

Tett i tett

Den største forskjellen er likevel piggene, som varierer i lengde på selve utstikkene. Tett i tett er det skutt inn flere hundre av dem i hvert dekk, som de har 60 av til rådighet i en VM-runde. Rally Sverige er eneste løp i VM hvor den spesielle piggdekktypen brukes. På enkelte fartsprøver i Rally Monte Carlo benyttes også piggdekk, men de ligner langt mer på dekk for folk flest.

- Man må angripe underlaget mest mulig for å kjøre best med disse dekkene. Men også på snø og is utvikles det voldsom varme, og da er det stor forskjell på stabiliteten i gode og dårlige dekk, forklarer subarustjernen.

TESTER: Subaru-teamet gjør undersøkelser foran helgas rally. Foto: Scanpix
TESTER: Subaru-teamet gjør undersøkelser foran helgas rally. Foto: Scanpix Vis mer

Solbergs Pirelli-dekk er kjent for å være gode på grus. Når det er snakk om asfalt og snø, blir de italienske dekkene frakjørt av konkurrenten Michelin.

Storebror Henning Solberg hører med til flertallet av førerne som blir «skodd» med Michelin i Sverige til helgen.

30 mann

Så å si hele Subaru-apparatet er samlet for at Solberg og stallkameratene (Stephane Sarrazin og Chris Atkinson) skal teste dekk, «kjenne» på snø og sette opp bilen til VMs eneste snørally. 30 mann er i sving, og de har med seg ett vogntog, en stor lastebil med dekk, to servicebiler, to depoter og et dusin med personbiler.

Det koster millioner. Alt for å forsøke og gi Petter Solberg det lille fortrinnet som kan føre til seier i Rally Sverige neste helg.

- Jeg har en god følelse og tror vi kan kjempe om seier. Men hvis det ikke kommer noe snø å kjøre på, så vet jeg ikke. Å kjøre med piggdekk på grus er ikke noe særlig. Møter vi is og alle piggene er slitt av, får vi kjempeproblemer, mener han.

Snøfritt

Problemet som plager Solberg er at mandagens test foregår på snø, mens det på fartsprøvene som skal kjøres i Rally Sverige er rapportert snøfritt. Bare en eneste fartsprøve er til nå dekket med snø. På de øvrige er det bare grus og deler med is.

I verste fall kan runden fortsatt bli avlyst.

Rally Sverige setter grå hår i hodene på dekkprodusentene, som ønsker seg flere snøløp. De svir av flere titall millioner kroner bare på utvikling og testing av piggdekk til det ene løpet i året. Nettopp det kan bli esset i ermet for apparatet som forsøker å sikre en VM-runde til Norge.

Rally Sverige starter fredag og avsluttes søndag.

(©NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media