Piratene ser gullet forsvinne

Piratene på Ocean Race-båten «Black Pearl» finner ikke gullskatten. De må nøye seg med flyvefisk.

(Dagbladet.no): «Pirates of the Caribbean» ville vise at de var tøffere enn både «Movistar» og «ABN Amro One» på etappen mot sitt hjemland USA. Men båten forfølges av uhell. Og knappe tre døgn før første båt kommer i mål i Baltimore tyder alt på at det ikke blir gull ombord denne gangen heller.

Påska har vært alt annet enn avslapning ombord på «Black Pearl».

Først revnet spinnakeren ombord og det ble flere timer ved symaskina for å få orden på sakene igjen.

Deretter fikk båten problemer med den mye omtalte svingkjølen igjen. Den elektriske styringen på svingkjølen virket ikke som den skulle og dermed fikk båten problemer med å holde maksfart.

Mens «ABN Amro One» samtidig fant den vinden de jaktet på, måtte skipper Paul Cayard se at avstanden frem til lederbåten økte fra 60 til 180 nautiske mil!

Tøff seiling

Det vil si, det var ikke like lett for Cayard å få sett dette på dataskjermen fordi det elektriske anlegget i båten også klappet sammen.

- Vi fant til slutt ut at en ledning hadde løsnet og vi fikk ikke ladet skikkelig. Nå har vi fått reparert denne skaden, men båten er fortsatt uten flere av de viktige instrumentene, sier Paul Cayard fra «Black Pearl».

TØFT Å VÆRE PIRAT: Det er hardt i være ombord på Volvo Ocean Race-båten «Black Pearl» om dagen. Gullet ser ut til å forsvinne igjen. Foto:David Branigan
TØFT Å VÆRE PIRAT: Det er hardt i være ombord på Volvo Ocean Race-båten «Black Pearl» om dagen. Gullet ser ut til å forsvinne igjen.

Foto:David Branigan Vis mer

- Det er ikke tid til avslapning når det blåser 30 knops vind, sier Cayard.

Også «Movistar», som holder en trygg andreplass i racet, har opplevd tøffe timer til sjøs:

- Vi har hatt 36 knops vind med både storseil og spinnaker oppe. Det ble 16 timers sammenhengende vakt på alle ombord. Men nå er vi tilbake i vanlig vaktsystem igjen, forteller skipper Bouwe Bekking fra «Movistar».

Dyreliv

Både Piratene og de andre båtene har hatt ubudne gjester ombord i båten sin de siste dagene.

Flyvefisk utgjør nemlig et betydelig problem for regattamaskinene.

- Flyvefiskene utgjør et problem for oss. de lander på dekk og blir helt borte for oss, selv om vi leter så godt vi kan. Flyvefiskene havner ofte i seilbagene og dette betyr illeluktende seil når seilene havner under dekk og blir liggende der i varmen, sier Ericssonskipper John Kostecki.

Kostecki ligger på fjerdeplass på femteetappen som nærmer seg slutten. Men han er bare tre nm foran Torben Graël på «Brasil1» _ 239 nm bak «ABN Amro One».

Først i «feltet» ser det ut til at det blir «ABN Amro One», «Movistar» og «Pirates of Caribbean» som deler medaljene mellom seg. Movistar lå i morgentimene idag 51 nautiske mil bak «Amro One», mens Piratene ligger 182 nm bak.

Rykker opp

- Det blir vanskelig å gjøre noe med «ABN Amro One». Men vi skal gjøre vårt beste for å ta fra dem førsteplassen, sa skipper Paul Cayard til Dagbladet før han kastet loss og stakk til sjøs i Rio de Janeiro. Den sympatiske skipperen nekter å gi opp kampen om den gjeveste «gullskatten» som venter på vinnerbåten i Gøteborg i midten av Gøteborg.

Dersom båtene kommer til Baltimore i samme rekkefølge som de befinner seg nå, vil «ABN Amro One» ha 69,6 poeng, «Movistar» 46,5 poeng, mens «Piratene of the Caribbean» rykker opp fra fjerdeplass og overtar sammenlagt-tredjeplassen fra «ABN Amro Two» med 44,5 poeng.

Båtene bakerst i feltet seiler i øyeblikket raskere enn de to i teten, og med 700 nautiske mil til Baltimore er det fortsatt muligheter for store endringer i Volvo Ocean Race.

Følg Volvo Ocean Race på Dagbladet.no.