FORTSATT MULIG? Alexander Kristoff vil være 35 år i 2022. Da ønsker Statoil å bringe Tour de France "hjem" - til Stavanger. FOTO: Carina Johansen / NTB Scanpix
FORTSATT MULIG? Alexander Kristoff vil være 35 år i 2022. Da ønsker Statoil å bringe Tour de France "hjem" - til Stavanger. FOTO: Carina Johansen / NTB ScanpixVis mer

Tour de France i Norge:

Planlegger Tour de France mellom Stavanger og Oslo i 2022

Sammenfaller med Statoils 50-årsjubileum.

(procycling.no): Det kan bli sykkelfest fra vest til øst i Norge i 2022 om initiativtakerne til prosessen får det som de vil.

procycling.no kan nå avsløre at et samarbeidsprosjekt mellom Stavanger kommune og Oslo kommune er under oppseiling.

Olje- og energiselskapet Statoil skal være interessert i å finansiere deler av festen. Målet er å hente Tour de France-åpningen - på sykkelspråket kjent som Le Grand Départ - til Stavanger, og samtidig feire 50-årsjubileet til selskapet.

Tirsdag fikk procycling.no bekreftet at det i løpet av nær framtid skal holdes et møte mellom toppledelsen i Oslo kommune og Statoils representanter.

- Det hadde vært fantastisk å få Tour de France til Norge, uansett hvor det skjer. Det er en så stor begivenhet at det måler seg med de fleste andre, store idrettsarrangementene som finnes. Åpningsdagen vil ha like stor oppmerksomhet som et VM alene, og om man kan ha rittet her over flere dager og involvere flere, norske byer, er det en enorm mulighet for oss, sier trener og stefar til Alexander Kristoff, Stein Ørn til procycling.no.

En eventuell Tour de France mellom Stavanger-Oslo vil kunne bety tre etapper i Norge.

Har vært med Arctic Race siden starten

Det neste skrittet i prosessen vil være å skriftlig melde interesse overfor Tour de France-arrangøren ASO om å huse sykkelrittet om fem år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statoil startet som hovedsponsor for Arctic Race i 2013, og forlenget avtalen med tre år i august, 2015.

Initiativtaker Knut-Eirik Dybdal fungerer som døråpner i prosessen, som ifølge procycling.nos kilder har vært et prosjekt Oslo kommune har jobbet med siden inngangen til 2017.

SENTRALT I DE NORSKE PLANENE: ASO er alt i ferd med å bygge opp etapperittet Arctic Race innenfor Norges grenser. Men i planene som foreligger er hensikten å bringe ryttere på fra vest til øst, altså på tvers av Norge.
SENTRALT I DE NORSKE PLANENE: ASO er alt i ferd med å bygge opp etapperittet Arctic Race innenfor Norges grenser. Men i planene som foreligger er hensikten å bringe ryttere på fra vest til øst, altså på tvers av Norge. Vis mer

Mens sykkelforbundet er travelt opptatt med å klargjøre et annet gigantisk arrangement på norsk jord, klargjør sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen at han stiller seg bak et norsk Grand Tour-bud i framtida:

- Selvfølgelig gjør vi det. Vi ser på dette som en stor mulighet for oss, og vil være en aktiv part i å få en Grand Depart til Norge, sier Tiedemann Hansen til procycling.no.

- Hva vil det bety for norsk sykkelsport å nå fram med et slikt bud?

- Slik vi ser det er alle store arrangementer i Norge med på å bygge opp interessen for sykkelsporten. Det betyr mye for oss å ha VM og andre store arrangementer fra tid til annen, men det aller viktigste for oss er kanskje de fire, store etapperittene våre (Arctic Race, Tour of Norway, Tour des Fjords og Ladies Tour of Norway). Disse rittene kommer igjen hvert eneste år, og vil få en oppmerksomhetsboost fra både VM og Tour de France, påpeker han.

Konkurrent for dansk bud?

Neste års Tour de France åpner i den franske Vendée-regionen, mens Brussel får gleden av å feire 50-årsjubileet til den første gule trøya Eddy Merckx vant - når touren gjester Belgia i 2019.

I 2020 eller 2021 håper Danmark å huse Tour de France. De startet arbeidet med å overtale Christian Prudhomme alt i november, 2012 - men har foreløpig ikke lykkes.

- Hvis vi skulle lykkes i 2021, vil det være det 9. året etter at vi startet opp prosessen. Men det er slik det foregår. Düsseldorf som fikk arrangementet i år, har også holdt på i mange år. Jeg hørte noen nevnte at prosessen startet i 2005, sier Joachim Andersen til procycling.no.

Andersen var initiativtaker for det danske Tour de France-budet. Han anslår at det vil koste et sted mellom 120 til 130 millioner danske kroner å få rittet til landet.

- Totalt sett, snakker vi nok om slike summer. Det er mange bidragsytere til dette spleiselaget. Start- og målbyer står for noe av det. Det gjør også regioner som blir besøkt underveis og så er selvsagt den danske stat en stor bidragsyter.

- Tror du Norge kan nå fram med sitt bud?

- Vi tror Norge kan lykkes, og det skal man da også tro. Det vil ta tid. Man kan ikke knipse med fingrene, og så skjer det. Men vi håper og tror på Norge, gjentar Andersen.

Yorkshire ble sykkelregion i ekspressfart

Selv om både Danmark og Tyskland måtte vente lenge på sin sykkelfest, er det andre regioner som har kommet langt heldigere ut av det.

Yorkshire startet arbeidet med sitt bud tidlig i 2011, og den 14. desember året etter, vant deres bud prosessen.

ENORM FOLKEFEST: Fire millioner fans sto langs løypa da Tour de France gjestet Yorkshire i to dager i 2014. Den siste etappen ble lagt til London. FOTO: AFP PHOTO / PAUL ELLIS
ENORM FOLKEFEST: Fire millioner fans sto langs løypa da Tour de France gjestet Yorkshire i to dager i 2014. Den siste etappen ble lagt til London. FOTO: AFP PHOTO / PAUL ELLIS Vis mer

I etterkant av Tour de France-starten i 2014, utviklet ASO sitt eget rittkonsept - Tour de Yorkshire. Rittet ble i år arrangert for tredje gang og er blitt svært godt mottatt i regionen.

- Å huse touren i 2014 viste seg å bli en stor suksess for Yorkshire som region. Christian Prudhomme hyllet det som den aller største blant Grand Départs. Fire millioner mennesker langs ruta på de to etappene i Yorkshire og rittet dro inn 102 millioner pund til landets økonomi, har styreleder sir Gary Verity uttalt.

Yorkshire har påtatt seg å arrangere VM i landeveissykling i 2019, og Variety mener regionens sykkelframtid ser lysende ut:

- Vi har mottatt forsikringer om at det ikke er snakk om hvorvidt touren tar turen innom Yorkshire igjen, men når.

Ettersom ASO er inne på eiersiden i Arctic Race, kan vi håpe at et norsk bud har den samme effekten. Og da er ikke den norske Tour de France-drømmen så fjern likevel, men fullt oppnåelig i 2022.