SPONSOR? Norske klubber mener et eventuelt tilbud ser fristende ut, men at de ville takket høflig nei. Foto: NTB/Scanpix
SPONSOR? Norske klubber mener et eventuelt tilbud ser fristende ut, men at de ville takket høflig nei. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Porno-gigant vil sponse fotballag. Slik reagerer norske klubber

- Et hav av desperasjon mellom oss og en slik avtale.

(Dagbladet): Italienske nettaviser skriver at en pornogigant vil inn på det italienske sponsormarkedet.

Gazetta.it
melder at Pornhub, som nettstedet heter, tilbyr den klubben som biter på agnet å dekke lagets totale utgifter i et helt år. Mot at laget vil bære selskapets logo på trøya. Avisa skriver at det ikke er så nøye hva slags lag det er, og at det heller ikke er avhengig av en spesiell ballidrett.

Sports.vice drar den lenger, og inkluderer tilbudet fra pornoselskapet til også å gjelde en klubb i Serie A. I tilfelle ingen dårlig deal for et lag i den ligaen.

Alle lagets utgifter? Da snakker vi penger. For omsetningen i et lag i Serie A er ikke akkurat mikroskopiske.

Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at dette er et rent PR-stunt av det kanadiske nettstedet for spesielt interesserte.

Nettstedet har tidligere i høst skaffet seg medieomtale, da det lanserte en stipendkonkurranse til studenter som var villige til å lage en video. Oppgaven var å vise hvordan de kunne gjøre andre lykkelige, skrev Independent i september. Vinneren ville motta 25 000 dollar.

Visepresident Corey Price i det kanadiske selskapet sier at det er ønskelig å nå det italienske folket, ifølge Gazetta.

-Haha Men hvor interessant kan et slikt tilbud være for et norsk lag i tippeligaen med skranten økonomi, og som har hatt det tøft i sponsormarkedet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Haha!

Slik begynner markedssjef Robert Lauritsen i Lillestrøm Sportsklubb samtalen med Dagbladet.

- Et enormt tilbud å få dekket alt av utgifter i et år. Det høres selvfølgelig fristende ut. Men jeg tror det ville blitt en kortlivet suksess for klubben. Og det ville utvilsomt blitt en lang styresak, sier Lauritsen.

Han konkluderer:

- Etterslepet etter en slik sponsor ville blitt tungt. Jeg tror ikke for eksempel en aktør som Dnb ville blitt assosiert med oss. Om vi hadde valgt en pornoleverandør for et år.

Markedssjef Lars Smith i Vålerenga er helt klar:
- Nei, det er totalt uaktuelt for oss. Selv for et så overdådig tilbud. Det hadde vært godt for vår anstrengte økonomi. Men det er ikke forenlig med våre verdier. Jeg tror også det ville ha blitt en svært kortsiktig glede.

Smith konkluderer:

- Det er et hav av desperasjon mellom oss og en slik avtale. Vår klubb er 102 år gammel. Og vi har tenkt å holde på i noen hundre år til.

Pål Breen er kommersiell leder i Fotball Media og har god innsikt i norske sponsorforhold.

Han har følgende motspørsmål til om det i det hele tatt hadde latt seg gjøre i det norske sponsormarkedet:

- Er det skjult kamera dette her?