SLÅR TILBAKE: Chelsea mener beskyldningene The Sunday Times kommer med er falske og fullstendig grunnløse. Foto: NTB Scanpix/ Faksimile: The Sunday Times
SLÅR TILBAKE: Chelsea mener beskyldningene The Sunday Times kommer med er falske og fullstendig grunnløse. Foto: NTB Scanpix/ Faksimile: The Sunday TimesVis mer

Premier League-klubber om dopinganklagene: «Falske og fullstendig grunnløse»

Arsenal og Chelsea stiller seg uforstående.

(Dagbladet): Den britiske avisa The Sunday Times at legen Mark Bonar skal ha gitt en rekke store britiske og utenlandske idrettsprofiler steroider, veksthormoner og EPO. Det er legen selv som forteller dette til journalister i avisa på skjulte videoopptak.

Blant dem som skal være på klientlista til den britiske legen er det en cricketspiller, en britisk Tour de France-syklist, flere tennisspillere og flere fotballspillere knyttet til Premier League-klubbene Arsenal, Chelsea og Leicester, samt Championship-klubben Birmingham.

Arsenal og Chelsea har i dag svart på beskyldningene.

«Arsenal er ekstremt skuffa over publikasjonen av disse falske anklagene som ikke har rot i virkeligheten. The Sunday Times vet at disse beskyldningene er grunnløse, men velger likevel å publisere dem. Klubben tar sitt ansvar på dette området svært alvorlig, og våre spillere er klar over hva som er forventet av dem. Vi overholder alle retningslinjene som er fastsatt av Verdens Antidopingbyrå», skriver Arsenal i en pressemelding gjengitt av Daily Mail.

Mark Bonar hevder at den tidligere Chelsea-treneren Rob Brinded skal ha fortalt at flere Chelsea-spillere skal ha brukt prestasjonfemmende midler mellom 2001 og 2007. Advokaten til Brinder hevder at det er snakk om en misforståelse, og at hans klient aldri hevdet dette.

«Beskyldningene The Sunday Times kommer med er falske og fullstendig grunnløse. Chelsea har aldri brukt Dr. Bonars tjenester og vi kjenner ikke til at noen av våre spillere skal ha blitt behandlet av ham, eller brukt hans tjenester. Når det gjelder bruk av prestasjonsfremmende stoffer i idretten er det noe vi tar ekstremt alvorlig, og fullt ut oppfyller alle regler og forskrifter knyttet til antidoping. Chelsea blir regelmessig testet av relevante myndigheter», skriver Chelsea i en pressemelding gjengitt av samme avis.

Ingen bevis Leicester har foreløpig ikke kommet med noen uttalelse i forbindelse med saken. Mannskapet til Claudio Ranieri møter Southampton i en viktig kamp 14.30 i dag.

The Sunday Times gjør det klart at de ikke har noe bevis for at legen har behandlet idrettsutøverne, utover det han har forklart for reporterne. Det foreligger heller ingen bevis for at klubbene kjenner til at Bonar har hatt kontakt med klubbene eller hjulpet dem å skaffe dopingmidler.

Storbritannias kulturminister, John Whittingdale, har nå krevd en høring, etter at det ble kjent at det britiske antidopingbyrået skal ha kjent til disse anklagene i to år uten å ta grep.

Duoen bak avsløringene er ingen ringere enn den tyske journalisten Hajo Seppelt og britiske Jonathan Calvert. De samme to som både rystet friidretten og sørget for at russiske friidrettsutøvere etter alle solemerker å dømme ikke får delta i sommerens OL i Rio.

Sjokkert I etterkant av avsløringen, har også det britiske antidopingbyrået UKAD kommet med en uttalelse. De skriver at de er sjokkert over nyheten og anklagene som The Times kommer med.

- Nok en gang har mediene vist hvor verdifulle de er i arbeidet med å beskytte den rene idretten og i kampen mot doping, skriver de.


Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram
Lik Dagbladet Sport på Facebook