IKKE BARE ÉN: Premier League kan ende opp med å ikke bare ha én hovedsponsor når kontrakten med Barclays går ut, melder Sky Sports. Foto: AFP PHOTO / ANDREW YATES / NTB Scanpix
IKKE BARE ÉN: Premier League kan ende opp med å ikke bare ha én hovedsponsor når kontrakten med Barclays går ut, melder Sky Sports. Foto: AFP PHOTO / ANDREW YATES / NTB ScanpixVis mer

Premier Leagues hovedsponsor trekker seg

Økonomien kan bli snudd på hodet.

(Dagbladet): Premier Leagues hovedsponsor, Barclays, er ikke interessert i å videreføre samarbeidet med den øverste divisjonen i England etter 2015/16-sesongen, skriver Sky Sports.

I et brev sendt ut til de ansatte i den engelske banken, melder Barclays, at de trekker seg ut - etter 15 år som ligaens hovedsponsor.

- Premier League har vokst mye som varemerke i verden etter at vi ble hovedsponsor i 2001, og det har vært vellykket for oss. Men etter å ha vurdert om det er riktig samarbeidspartner for oss med tanke på varemerket vårt i dag, så har vi konkludert med at det er på tide å gi stafettpinnen videre, skriver Barclays i brevet til sine ansatte.

- Denne beslutningen er tatt på bakgrunn av hensynet mellom merket Barclays og den summen vi trolig måtte investere for å fortsette samarbeidet, skriver Barclays i brevet.

Barclays inngikk i 2012 en avtale med Premier Lague som var verdt rundt 475 millioner kroner årlig.

Ifølge Sky News er Premier League i samtaler med sine eiere, de tjue klubbene, om å få på plass en annen sponsor-modell for ligaen.

Tanken skal være å gå bort ifra å ha kun én hovedsponsor for ligaen, men åpne opp for flere kortsiktige sponsorrater med ulike sponsorer - i stedet for å ha én stor og lang kontrakt.

Denne modellen vil i så fall kunne gi enda flere sponsorkroner til den populære engelske ligaen.

- Denne ideen, som er på et tidlig stadie, vil kunne bli en av de mest lukrative kommersielle avtalene i britisk sport, skriver Sky Sports.

Ifølge nettstedet skal flere av de større klubbene være interessert i den nye sponsormodellen, siden den vil kunne gi mer inntekter til klubbene ved å ha flere sponsorer.