Proffene dikterer NFFs sponsorvalg

Fotballforbundet må ha proffspillernes samtykke før de kan inngå samarbeid med nye landslagssponsorer. Dette er et kjernepunkt i den nye avtalen mellom NFF og spillerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Etter det Dagbladet kjenner til vil det være duket for nye forhandlinger mellom utenlandsproffene og Fotballforbundet hver gang NFF ønsker å knytte seg til en ny sponsor som krever såkalt bransjeeksklusivitet (spillerne kan ikke reklamere for konkurrerende selskaper).

For utenlandsproffene vant ikke bare dragkampen om retten til å bruke eget navn, signatur og bilde i personlige sponsoravtaler:

Under forhandlingene med NFF vant de også retten til å nekte bransjeeksklusivitet for landslagssponsorer fra bransjer som er på kollisjonskurs med deres personlige avtalepartnere.

Veldig viktig

Dagbladets opplysninger blir bekreftet av NISO-leder Morgan Andersen, som ledet forhandlingene med NFF på vegne av spillerne.

- Å få belyst dette punktet var veldig viktig for oss i forhandlingene med NFF, sier Morgan Andersen til Dagbladet.

Hindre nye

NISO-lederen forteller at fotballproffene nå har lånt bort navnene sine til NFF i forhold til Team Norway-avtalen. Dette innebærer at de ikke kan tegne personlig avtaler som kolliderer med de 12 bransjene Team Norway-sponsorene representerer, og ytterligere seks bransjer eller produkter som indirekte står i konkurranseforhold til de tyngste sponsorene.

Men i forhold til framtidige landslagssponsorer kan utenlandsproffene altså nekte bransjeeksklusivitet.

- Hvis en spiller har personlig avtale med et konsern eller produkt som står i konkurranseforhold til en sponsor som NFF ønsker å knytte seg til, får spilleren fortsette sin avtale. På denne måten kan spillerne hindre nye sponsorer med bransjeeksklusivitet, forklarer Andersen.

Mer bråk?

Team Norway-avtalen gjelder i fire år, men dette er ikke til hinder for at NFF i denne perioden også kan knytte seg til nye sponsorer.

- Så nå er det altså duket for mer fotballbråk?

- Nei, tvert imot. Nå ligger alt til rette for ryddige forhandlinger ved neste korsvei, parerer Morgan Andersen.

  • Fotballforbundes informasjonssjef Roger Solheim opplyser at NFF fortsatt kan inngå sponsoravtaler som konkurrerer med spillernes personlige sponsorer - forutsatt at den nye sponsoren da frasier seg bransjeeksklusiviteten.
BESTEMMER: Ole Gunnar Solskjær og resten av utenlandsproffene kan sette en stopper for nye sponsorer for fotballforbundet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer