Proffene dikterer NFFs sponsorvalg

Fotballforbundet må ha proffspillernes samtykke før de kan inngå samarbeid med nye landslagssponsorer. Dette er et kjernepunkt i den nye avtalen mellom NFF og spillerne.

Etter det Dagbladet kjenner til vil det være duket for nye forhandlinger mellom utenlandsproffene og Fotballforbundet hver gang NFF ønsker å knytte seg til en ny sponsor som krever såkalt bransjeeksklusivitet (spillerne kan ikke reklamere for konkurrerende selskaper).

For utenlandsproffene vant ikke bare dragkampen om retten til å bruke eget navn, signatur og bilde i personlige sponsoravtaler:

Under forhandlingene med NFF vant de også retten til å nekte bransjeeksklusivitet for landslagssponsorer fra bransjer som er på kollisjonskurs med deres personlige avtalepartnere.

Veldig viktig

Dagbladets opplysninger blir bekreftet av NISO-leder Morgan Andersen, som ledet forhandlingene med NFF på vegne av spillerne.

- Å få belyst dette punktet var veldig viktig for oss i forhandlingene med NFF, sier Morgan Andersen til Dagbladet.

Hindre nye

NISO-lederen forteller at fotballproffene nå har lånt bort navnene sine til NFF i forhold til Team Norway-avtalen. Dette innebærer at de ikke kan tegne personlig avtaler som kolliderer med de 12 bransjene Team Norway-sponsorene representerer, og ytterligere seks bransjer eller produkter som indirekte står i konkurranseforhold til de tyngste sponsorene.

Men i forhold til framtidige landslagssponsorer kan utenlandsproffene altså nekte bransjeeksklusivitet.

- Hvis en spiller har personlig avtale med et konsern eller produkt som står i konkurranseforhold til en sponsor som NFF ønsker å knytte seg til, får spilleren fortsette sin avtale. På denne måten kan spillerne hindre nye sponsorer med bransjeeksklusivitet, forklarer Andersen.

Mer bråk?

Team Norway-avtalen gjelder i fire år, men dette er ikke til hinder for at NFF i denne perioden også kan knytte seg til nye sponsorer.

- Så nå er det altså duket for mer fotballbråk?

- Nei, tvert imot. Nå ligger alt til rette for ryddige forhandlinger ved neste korsvei, parerer Morgan Andersen.

  • Fotballforbundes informasjonssjef Roger Solheim opplyser at NFF fortsatt kan inngå sponsoravtaler som konkurrerer med spillernes personlige sponsorer - forutsatt at den nye sponsoren da frasier seg bransjeeksklusiviteten.
BESTEMMER: Ole Gunnar Solskjær og resten av utenlandsproffene kan sette en stopper for nye sponsorer for fotballforbundet.