Prøvekanin for Petter

Petter Solberg (30) kjørte nattas fartsprøver i New Zealand med en enda sterkere motor enn han åpnet VM-runden med.

Solbergs yngre Subaru-lagkamerat Chris Atkinson (24) testet ut et nytt vanninnsprutningssystem til motoren under forrige VM-runde i Mexico, og under første dag av VM-runden i New Zealand. Atkinson har vært prøvekanin under testingen, og erfaringene er så gode at Subaru-sjef Lapworth nå har bestemt seg for også å gi det til førstefører Petter Solberg.

-  I tillegg til bensin bruker motoren mye vann. Med dette systemet vil jeg få mellom tre og fem hesters ekstra ytelse, sier Petter Solberg til Dagbladet.

-  Hvor mye vil de ekstra hestekreftene utgjøre i hastighet?-  Det er vanskelig å si, men en akselerasjonstest over 300 meter viste at Chris tok meg med et halvt sekund når han kjørte med ekstra vanninnsprøyt og ikke jeg. Så det er klart jeg gleder meg til å få dette på plass, sier Solberg.

Brøytebil

Chris Atkinson var for øvrig raskest av samtlige på to av de åtte fartsprøvene under første dag, men da skal det også nevnes at han hadde en fordel av å starte langt bak. Som VM-leder kjørte Petter først på alle fartsprøvene første dag, og fungerte derfor i praksis som brøytebil for alle som startet etter ham.

Som nummer fire etter første dag - 31,7 sekunder bak ledende Sebastien Loeb (Citroën) - kjørte Petter ut som bil nummer ti under nattas etapper.

-  Det er et perfekt startnummer. Avstanden fram er ikke avskrekkende, og jeg skal prøve å vinne dette rallyet, som i fjor. Jeg skal iallfall være blant de tre på pallen, sier Solberg - som også har pådratt seg en liten forkjølelse.

-  Dritfornøyd

Dag én oppsummerte Solberg med at han var «dritfornøyd».

-  Jeg har en virkelig god følelse. Riktignok tapte jeg mye på de siste fire prøvene, men fram til da tapte jeg mye mindre enn hva «brøytebilen» har tapt første dag i New Zealand de siste fem åra.

GOD FØLELSE: Som nummer fire etter første dag - 31,7 sekunder bak ledende Sebastien Loeb (Citroën) - kjørte Petter ut som bil nummer ti under nattas etapper.- Et perfekt startnummer, sier han selv.