KAN VELTE NORSK SØKNAD: Dersom danskene får arrangere Tour de France i 2021, skal det svært mye til om rittet vender tilbake til Norden alt året etter, da Statoil har lekt med tanken om å bringe rittet til landet i forbindelse med selskapets 50-årsjubileum.
KAN VELTE NORSK SØKNAD: Dersom danskene får arrangere Tour de France i 2021, skal det svært mye til om rittet vender tilbake til Norden alt året etter, da Statoil har lekt med tanken om å bringe rittet til landet i forbindelse med selskapets 50-årsjubileum.Vis mer

Tour de France-sjefen i København:

- Prudhomme i Tour de France-diskusjoner med Danmarks statsminister

Dansk Grand Départ stadig nærmere.

(procycling.no): Siden 2012 har danskene jobbet med å få verdens største sykkelritt på besøk, nemlig Tour de France.

Der det i Norge har versert løse planer om å få starten av treukersrittet til landet i 2022, synes Danmark å være langt nærmere en løsning.

Bakgrunn: Planlegger norsk Tour de France-start i Stavanger i 2022

Onsdag var Tour de France-direktør Christian Prudhomme på besøk i det danske Statsministeriet, der han møtte statsminister Lars Løkke Rasmussen og HKH Kronprins Frederik til samtaler om det danske Tour de France-budet.

Det skriver Danmarks Radio på sine nettsider.

Prudhomme er i København i forbindelse med generalforsamlingen til den internasjonale arrangørforreningen (AIOCC).

Budet ble presentert i 2016

Det danske Tour de France-budet ble sendt inn i 2016, da nærings- og vekstminister Troels Lund Poulsen og overborgermester Frank Jensen presenterte planene i Paris.

Budet inneholder tre etapper. Den første en tempoetappe i Københavns gater. Den andre en etappe fra Roskilde over Storebæltsbroen og til Odense.

Tredje, og siste, etappe skal gå mellom Vejle og Sønderborg.

Danskene ønsket seg opprinnelig starten i 2019, 2020 eller 2021. I 2019 har Brussel alt nådd fram i konkurransen, ettersom ASO vil markere at det er 50 år siden Eddy Merckx tok sammenlagtseieren i rittet for aller første gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil gjøre det vanskeligere for Norge

2021 er trolig året som passer best for Danmark, ettersom åpningen trolig holdes innenfor egne landegrenser i 2020. Dersom Danmarks bud skulle vinne fram, vil det også forringe Norges muligheter til å vinne fram.

procycling.no skrev i september at den norsk søknadsprosessen blir holdt igjen av mulighetene for at danskene vinner fram i 2021. Også Storbritannia er med i kampen om å få touren på besøk, mens det norske budet i stor grad er knyttet opp til Statoils 50-årsjubileum, og dermed synes låst til 2022.

Det danske budet er tett knyttet opp til landets evne til å integrere syklister i bybildet, og benytter seg av frasen: «Verdens største sykkelritt møter verdens beste sykkelby».

Da Prudhomme presenterte 2018-ruten for Tour de France, fikk han spørsmål av dansk TV 2 om det danske budet:

– København er verdens beste sykkelby. Den er langt foran de fleste andre byer når det gjelder bløte trafikanter og sykler. Vi vil gjerne styrke båndet mellom sykkelløp og vanlige syklister. Det er det jeg kan si, svarte Prudhomme på spørsmål fra dansk TV 2.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!