FLERE ENN I FJOR: Fjorårets tilskuersnitt per kamp på 6827 var det laveste i Tippeligaen siden 2003, da bare 6587, i snitt, brukte tid og penger på å se tippeligafotball. Nå ser det ut til at trenden har snudd. Foto: Jan Kåre Ness / NTB Scanpix
FLERE ENN I FJOR: Fjorårets tilskuersnitt per kamp på 6827 var det laveste i Tippeligaen siden 2003, da bare 6587, i snitt, brukte tid og penger på å se tippeligafotball. Nå ser det ut til at trenden har snudd. Foto: Jan Kåre Ness / NTB ScanpixVis mer

Publikumstallet i norsk fotball var i fritt fall i år etter år. Nå har det snudd

Men sjampisen sprettes ikke ennå.

(Dagbladet): Tilskuertallet i Tippeligaen økte jevnt og trutt fra årtusenskiftet til 2007, da over 10 000 besøkte hver kamp i snitt. Da Norges flaggskipliga ble utvidet fra 14 til 16 lag i 2009, snudde imidlertid den positive trenden.

Tilskuertallet har sunket hvert år siden, og i fjor var snittallet per kamp bare på 6827 tilskuere. Nå tyder imidlertid det meste på at Tippeligaen får se en aldri så liten tilskuerøkning denne sesongen.

114 533 har sett tippeligafotball fra tribunen så langt i 2014. Det gir et snitt på 7158 per kamp.

- Det er gledelig hvis tendensen vedvarer, og det har jeg tro på at den kan gjøre. Mange klubber har vært tydelige på å innføre billigere billettpriser og gode sesongkortpakker, og vi ser en tydelig oppgang på bakgrunn av det, sier toppfotballsjef Nils Johan Semb til Dagbladet.

12 prosent Lillestrøm og Odd er blant klubbene som har tilbudet sine medlemmer svært gunstige sesongkortpakker denne sesongen. Landslaget følger etter.

- Vi bruker samme filosofi rundt landskampene. Det er gøy å være på arenaen hvis det er mye folk og god stemning, og jeg tror både klubber og landslag er tjent med det i det lange løp, til tross for at prisene er lavere, sier Semb.

Samlet sett er økningen på 12 prosent siden i fjor. Semb peker på flere grunner til at trenden ser ut til å ha snudd.

- Én grunn er at Tippeligaen har vært spennende i både  topp og bunn de siste årene. Samtidig har det vært en ungdomsrevolusjon med mange unge norske spillere. Et stort spilleutviklingsfokus har tatt over for det store importfokuset vi hadde for noen år siden, sier han.

- Kan vi avblåse tilskuerkrisa?

- Det er fort tidlig å si, men det er i hvert fall veldig gledelig at pila peker oppover.

Gode TV-tall Også tv-tallene ser ut til å ha snudd. TV 2 hadde dramatisk svakere tall knyttet til sine hovedkamper på søndager i fjor, etter at Cmore kjøpte deler av rettighetene.

I 2012 hadde TV 2 473 000 seere i snitt under de to første hovedkampene. I fjor hadde tallet nesten halvert seg, til 237 500 seere.

I året er tallet hakket bedre igjen. Årets to første hovedkamper, Sarpsborg 08-Brann og Brann-Stabæk, hadde et samlet snittall på 259 500 seere.

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, vil i likhet med Semb ikke juble helt ennå.

FORNØYD: Toppfotballsjef Nils Johan Semb. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
FORNØYD: Toppfotballsjef Nils Johan Semb. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix Vis mer

- Det er for tidlig å gjøre opp status etter bare to runder. Seertallene så langt er marginalt over fjoråret, så vi må se dette over langt flere runder før vi kan se om TV-interessen for norsk fotball er stigende, sier Dahl til Dagbladet.