Rallyhotpants

VM-rallyførere har på seg brannsikre underbukser. Det kan fort bli for varmt rundt de edle deler.

(Dagbladet.no): Regelverket i rally-VM er strengt, og det er laget for at sikkerheten til førerene skal være på topp. En av reglene er at Solberg & Co skal ha på seg brannsikre undertøy i tillegg til selve kjøredrakta som også er brannsikker. Denne helgen kjører teamene på Kypros, et sted hvor gradestokken kan vise ganske høye temperaturer.

Farlig

Dette bekymrer flere, blant annet teamlegen til Mitsubishi. Han sier til rally-VMs offisielle nettsider at temperaturen i bilene har nådd skremmende farlige nivåer. Det er spesielt løpene i Hellas, Tyrkia og på Kypros at det blir veldig varmt for førerne.

Citroën og Peugeot har begge prøvd å kjøle ned de to i bilen med klimaanlegg, men det fører til at drivstoff-forbruket øker, noe igjen går ut over konkurranseevnen. I tillegg vil et klimaanlegg øke risikoen for at noen går galt og at løp eventuelt må brytes.

Badstue

Sikkerhetskomiteen til rally-VM er opptatt av at ikke førerne skal plages ombord i bilen. Komiteen mener at det ikke bør være varmere enn 40 grader i bilen. I år skal temperaturen i bilene overvåkes, slik at eventuelle tiltak kan iverksettes til neste sesong.

Henning Solberg, som kjører for Peugeot, har de siste ukene ladet opp ved å trene på en ro-maskin i en badstue. På den måten håper han at han kan tilpasse seg den høye temperaturen i bilen.