NÆRGÅENDE: Dustin Johnson feiret US Open-seieren sammen med sønnen Tatum og forloveden Paulina Gretzky i helga, men måten kameraene fulgte familien på har vakt reaksjoner. Foto: NTB Scanpix/Andrew Redington/Getty Images/AFP
NÆRGÅENDE: Dustin Johnson feiret US Open-seieren sammen med sønnen Tatum og forloveden Paulina Gretzky i helga, men måten kameraene fulgte familien på har vakt reaksjoner. Foto: NTB Scanpix/Andrew Redington/Getty Images/AFPVis mer

Raser mot kameramannens fokus da US Open-vinneren feiret med forloveden

- De burde skamme seg.

(Dagbladet): Sent søndag sikret Dustin Johnson sin første Major-seier da han tok hjem US Open i golf.

I etterkant er det ikke bare triumfen som har fått oppmerksomhet: Kameramannens fokus under Johnsons feiring har skapt sterke reaksjoner i USA.

Burde skamme seg

Johnson feiret sammen med sin forlovede Paulina Gretzky (Waynes datter) og deres barn, tett fulgt av Fox Sports linser. Litt for tett, mener mange, som så Gretzky noe ukomfortabel måtte passe på kjolen mens kameraene ble stadig mer nærgående.

- Fox Sports burde skamme seg for måten de beglodde Paulina Gretzky, skriver blant annet Sportingnews-kommentator Michael McCarthy om hendelsen, og legger til at filmingen skapte sterke reaksjoner også på sosiale medier (du kan se klippet i en slags reportasje om saken hos InsideEdition på Youtube)

New York Daily News og Daily Mail har også omtalt saken, som føyer seg inn i rekken av eksempler på omstridt kvinnefokus under sportsarrangementer.

Skiftebråk

I langrennssirkuset var det lenge et problem at utøverne ble filmet nærgående mens de skiftet etter målgang, noe de norske kvinnene også var kritiske til.

- Nå må vi sette krav til FIS om et telt i målområdet, men TV generelt bør ha mer skikk enn som så. Man må heller ha fokus på det som skjer i løpet enn halvnakne damer. Dette er ufint, sa Marit Bjørgen blant annet i 2012.

Bjørgen ble hørt året etter, da FIS innførte krav om skiftetelt på alle arenaene.

Retningslinjer

Under EM oppsøker stadig kameraene også de kvinnelige tilskuerne på tribunen, tilsynelatende uten andre kriterier enn at de ønsker å filme pene damer. Og under hockey-VM i mai fikk arrangøren kritikk for pauseunderholdning med lettkledde cheerleadere, alt sendt ut til tv-seerne hjemme.

TV 2s sjefsprodusent Jens C. Knudsen har lang fartstid med nasjonale og internasjonale produksjoner, blant annet i USA. Han forteller Dagbladet at det er en omfattende jobb å produsere sportssendinger, ting går fort. Og i TV 2 snakker de mye om hva som er greit og ikke.

IDRETTSPAR: Dustin Johnson og Paulina Gretzky med trofeet. Foto: NTB Scanpix/Andrew Redington/Getty Images/AFP
IDRETTSPAR: Dustin Johnson og Paulina Gretzky med trofeet. Foto: NTB Scanpix/Andrew Redington/Getty Images/AFP Vis mer

- Vi må ha klare retningslinjer. Vi har en standardplakat som alle journalister og fotografer skal følge, og den må vi være klar over når det eksempelvis er flerkameraproduksjon, det kommer tilbud fra 15-20 kameraer og bilder skal sorteres. Den jobben begynner hos fotografen, og screenes av produsenten i hovedbussen.

Når det gjelder det konkrete eksemplet fra Fox Sports, mener Knudsen at den aktuelle fotografen også hadde en del praktiske utfordringer.

- Jeg har sett de bildene, og når han kommer til den første trappa, så kommer han veldig tett. Han er sannsynligvis i en situasjon der han slåss om plassen med andre fotografer, og det er ikke uvanlig å titte ned i en trapp for å se hvor det første trinnet er, da kommer han kanskje litt for tett. Samtidig utvider han utsnittet litt når paret kommer opp trappen, og da er det nok litt høfligere, sier TV 2-veteranen.

Spennende objekter

Han sier man i TV 2 er veldig klare over hvilken rolle man har som formidler av sportsbildene, og at man er på jakt etter bilder som øker opplevelsen, for eksempel engasjerte tilskuere som gir seeren en følelse av å være tilstede.

- Det finnes ingen instruks om å finne pene damer, fastslår Jens C. Knudsen først og fremst.

- Vi ber fotografene finne spennende objekter. Det kan være en supporter med karakter, et barn med ansiktsmaling. Under Polen-kampen i går så vi for eksempel bilder av et barns uttrykk og lettelse: Vi prøver å styrke historiefortellingen ved å bruke gode bilder av supportere. Det er en viktig del av den formidlingen, sier han.

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen kritiserte nylig Uefa overfor Journalisten for å rosemale inntrykkene fra EM i fotball, etter at slåssingen på Stade Velodrome ikke ble sendt hjem til seerne.

Jens C. Knudsen mener de internasjonale aktørene stort sett forholder seg til samme standard som TV 2, men mener også at Fifa og Uefa kan være for strenge i den redaksjonelle kontrollen.

- Man trenger ikke gå eksplisitt inn i slåssing, men man må identifisere hvorfor en kamp er stoppet, for eksempel. Hvis millioner av menneseker sitter og lurer på hvorfor det er opphold i spillet, og det er på grunn av en streaker, så plikter vi å vise det, mener han.

- Vi ønsker alltid å vise ting på arenaen som påvirker kampbildet eller avviklingsevnen til arrangementet, sier Knudsen.

Engasjement og lidenskap

NRKs konstituserte sportsredaktør Egil Sundvor skriver i en e-post til Dagbladet at man først og fremst ønsker å formidle stemning og følelser.

- Som du vet er en rekke produksjoner laget av andre produsenter, og vi har ingen kontroll over deres regi. Når vi selv produserer ønsker vi å være tett på engasjementet og lidenskapen i idretten, både på banen og på tribunen. Om det er kvinner eller menn, enkeltvis eller sammen, som formidler lidenskapen er underordnet. Det er følelsene og stemningene vi vil formidle, sier Sundvor, og legger til at NRK er fornøyde med endringen som ble gjort i forbindelse med vinteridrettene.

- De fleste har egne telt for skifting. Vi ønsker å være tett på utøverne, men de skal få skifte til tørt tøy uten at de opplever at NRK er invaderende. Den balansen mener jeg vi har funnet, sier sportsredaktøren.