GIKK ALENE: Chris Froome angrep 80 kilometer fra mål på Colle delle Finestre. FOTO: Tim de Waele/Getty Images
GIKK ALENE: Chris Froome angrep 80 kilometer fra mål på Colle delle Finestre. FOTO: Tim de Waele/Getty ImagesVis mer

Rasmussen: - Ser ikke på Froomes prestasjon som mistenkelig

Eksdoperen tar Froome i forsvar.

(procycling.no): En utrolig soloprestasjon sikret til slutt Chris Froome seieren i Giro d'Italia. På rittets 19. etappe mellom Venaria Reale og Bardonecchia angrep briten opp Colle delle Finestre, 80 kilometer fra mål, og tok tre minutter på konkurrentene.

I lys av den uavklarte situasjonen vedrørende Froomes salbutamol-prøve fra fjorårets Vuelta a España, samt en rekke kontroverser og påstander omkring medisinbruk i Team Sky, har flere satt spørsmålstegn ved 33-åringens maktdemonstrasjon.

Mange valgte å trekke linjer til Floyd Landis' mirakuløse comeback i Tour de France 2006, hvor han etter å ha tapt 10 minutter på rittets 16. etappe, slo tilbake på den 17. Her hentet han inn igjen nærmere seks minutter og til slutt gikk han hen og vant rittet, før han ble avslørt for doping kort tid etter.

LES OGSÅ: Dopingekspert: - At Froome får beholde Giro-seieren, er langt fra gitt

Blant Landis' konkurrenter fant man danske Michael Rasmussen, som syklet for nederlandske Rabobank. Rasmussen vant én etappe og klatretrøyen det året, men har etter endt karriere innrømt omfattende dopingmisbruk gjennom karrieren. De siste årene har han vært en klar stemme i dopingdebatten og blant Team Skys tøffeste kritikere.

44-åringen velger likevel å støtte Froome og hevder at det den firedoble Tour de France-vinneren gjorde på den 19. etappen ikke var så oppsiktsvekkende.

- Jeg ser ikke på prestasjonen hans i giroen som mistenkelig, sier dansken til Cyclingnews.com.

- Han kunne risikere alt

Rasmussen trekker frem flere momenter, som han mener viser dette.

- All forskjellen ble gjort på en dag og under veldig ekstreme omstendigheter. Du hadde den firedoble Tour-vinneren, en av de hardeste klatringene i Europa, mot rytterne som ikke har i nærheten av samme palmarès som han, med svakere lag.

- Jeg vet at folk vil bli overrasket over mitt syn på dette. Jeg er veldig kritisk mot Team Sky og deres vanstyre av egne etiske regler. Tilliten til dem er borte, men hvis du ser på Froomes prestasjon så var den kredibel på den måten at jeg ikke tror han lurte noen av sine konkurrenter. Det er dermed ikke sagt at alle ikke gjør noe (jukser, vår.anm.), men ingen kan overbevise meg om at Froome sykler med en motor i sykkelen eller at han går på kryptonitt. Da ville du ikke havnet i en posisjon hvor du var tre minutter bak lederen på den 19. etappen. Da ville du ha ledet med fem minutter. Å vinne giroen med 46 sekunder er ikke noe du enkelt kan kalkulere etter over 3000 kilometer konkurranse.

(artikkelen fortsetter under bildet)

DOPET SEG: Michael Rasmussen har innrømmet omfattende dopingmisbruk etter endt karriere og er en sterk røst i dopingdebatten. FOTO: Tim de Waele/Getty Images
DOPET SEG: Michael Rasmussen har innrømmet omfattende dopingmisbruk etter endt karriere og er en sterk røst i dopingdebatten. FOTO: Tim de Waele/Getty Images Vis mer

Han vektlegger spesielt at Froome og Team Sky ikke hadde noe å tape. Gitt deres resultater og Froomes fem Grand Tour-seire, mener han at noe annet enn en Giro-seier ville ikke betydd noe for dem.

- Han kunne risikere alt. Pinot var mer interessert i å forsvare sin plassering på podiet og så hadde du de to søramerikanske rytterne som var opptatt av den hvite trøyen.

Mens Froome kunne sitte alene foran og ikke ta hensyn til noen, ble hans nærmeste konkurrent, Tom Dumoulin, sittende i en femmannsgruppe bak. I gruppen var det hovedsakelig han og Sebastian Reichenbach (Groupama-FDJ) som jobbet, mens Reichenbachs kaptein Thibaut Pinot, Richard Carapaz (Movistar) og Miguel Ángel López (Astana) ble sittende på hjul.

- Froome tok 35 til 40 sekunder på Finestre, en av de hardeste klatringene i verden. Det er ikke signifikant i det hele tatt, spesielt når vi så den andre gruppen vente på hverandre. For meg så tapte Dumoulin på Finestre, da han ventet på Reichenbach. Dumoulin var da den virtuelle lederen og han hadde alt å tape. Samtidig visste han at om han sprakk så kunne den rosa trøyen bli til en femteplass. Froome kunne bare konsentrere seg om å sykle så for han kunne. Jeg er sikker på at om Dumoulin hadde syklet for seg selv kunne han endt opp bare halvannet minutt bak Froome, fordi han ikke ville tapt tid på flatene eller oppover. Froome tok større risiko i utforkjøringene.

Uenig i sammenligning

Tidligere i rittet hadde Froome vært skuffende og levert under sitt vanlige nivå. Foran etappen lå han nesten fem minutter bak Simon Yates, med drøye tre minutter opp til Dumoulin.

Riktignok var han svært overbevisende på den 14. etappen til Monte Zoncolan, men på den påfølgende etappen havnet han igjen bakpå.

- Kanskje Froomes form ikke var så mye bedre [på 19. etappe]. Kanskje han bare syklet som han ikke hadde noe å tape. Du kan kanskje skrive det av på mot. Han syklet raskere på den falske flaten enn Reichenbach og Dumoulin når de ikke kjører 100 prosent, og han gjør det. Etter min mening er det ganske åpenbart. Når du sykler som du ikke har noe å tape og du har en plan er du så mye sterkere.

Rasmussen mener Froome er "like kredibel som hvem som helst i rittet" og at sammenligningene med Landis er urimelige.

- Landis holdt unna for tre lag den dagen. Og på toppen hadde han den nest raskeste klatretiden på Col de Joux-Plane (etappens siste klatring). Vi startet klatringen med omtrent 80 ryttere og de fleste av oss kjørte maks til toppen. Vi hadde ikke jobbet den dagen, så Menchov, Sastre og jeg hadde ikke vært i front før vi kom inn i den klatringen. Bare Sastre syklet raskere opp enn Landis. I tillegg hadde Landis sprukket dagen før, som bare gjorde det mer spektakulært, men Landis startet med en plan og hadde ingenting å tape. Når du har en plan og ikke har noe å tape, er det en god sjanse for at du lykkes. På den måten er Froome et eksempel til etterfølgelse.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!