Formel 1: Tyrkias Grand Prix.

Raste: - For en tulling

Tyrkias Grand Prix hadde alle ingredienser til å bli et nervepirrende løp. Formel 1-stjernene skuffet ikke og leverte fra første stund.

Publisert
Sist oppdatert

Allerede i første sving kjørte tidligere verdensmester Fernando Alonso (Alpine) ut etter et sammenstøt med Pierre Gasly (AlphaTauri).

- For en tulling, ropte Alonso på teamradioen.

Med første øyekast så det ikke ut som Gasly sin manøver var av det ulovlige slaget, men han fikk likevel en tidsstraff.

Mercedes-fører Valtteri Bottas startet først i feltet etterfulgt av Max Verstappen (Red Bull) og Charles Leclerc (Ferrari).

Etter 58 runder i dårlige forhold kunne Valtteri Bottas feire sesongens første seier. Det er hans tiende i karrieren og hans første på over ett år.

- Det har gått en stund. Det føles godt, et av de beste løpende jeg har hatt noensinne. Det føles som en velfortjent seier, sa Bottas etter målgang.

Kampen om førermesterskapet har ikke vært så jevn på årevis og Verstappen tar over ledelsen. Før dagens løp hadde Mercedes-fører Lewis Hamilton to fattige poeng ned til Red Bulls Verstappen.

Nå ligger han seks poeng bak Verstappen i kampen om verdensmesterskapet.

- Max fikk maks ut av løpet i Tyrkia, sa V Sport-kommentator Atle Gulbrandsen etter løpet.

Ferraris Carlos Sainz ble kåret til «Driver of the Day» etter å ha kjørt seg opp fra 19. plass til 8. plass.

Dramatikk

Superstjerna Lewis Hamilton (Mercedes) kjørte best av alle i kvalifiseringen, men ble flyttet ti plasser ned grunnet et motorbytte.

Det er bare lov å bruke tre motorer i løpet av en Formel 1-sesong og Hamilton måtte bite i det sure eplet i forkant av helgas Grand Prix.

Løpet startet med dramatikk og i første sving kjørte tidligere verdensmester Fernando Alonso (Alpine) ut etter et sammenstøt med Pierre Gasly (AlphaTauri).

Men kommentatorene konstaterte raskt at Gasly ikke gjorde noe galt på den såpeglatte banen. Likevel fikk den franske AlphaTauri-sjåføren en tidsstraff på fem sekunder.

Like etter viste Hamilton klasse da han avanserte oppover i feltet tidlig. Noen runder seinere ble Tsunoda (AlphaTauri) offer for Hamiltons klasse.

- For en forbikjøring fra Hamilton, kom det fra begge V Sport-kommentatorene.

Etter bare femten runder hadde Hamilton kjørt seg opp fra 11. plass til 5. plass. Ferraris Carlos Sainz viste seg også fram og på 19 runder hadde han kjørt seg opp fra 19. plass til 9. plass.

Nervepirrende

Asfalten tørket saktere enn forventet. Det merket Yuki Tsunoda (AlphaTauri) nesten halvveis i løpet.

Japaneren kjørte ut og spant rundt, men ble heldigvis ikke skadet og kunne fortsette løpet.

Med 16 runder igjen fikk løpets leder Valtteri Bottas problemer med bakdekkene og beskjeden på teamradioen var å få opp varmen i dekkene.

Da Hamilton havnet bak Verstappens lagkamerat Sergio Pérez kunne man se han forsøkte å slakke ned farten til Hamilton. Etter 35 runder var de millimeterne unna et sammenstøt, men Perez gjorde alt for å hjelpe lagkamerat Verstappen og kjempet for egen plassering.

- Dette koster Hamilton mye tid, sa V Sports Henning Isdal fra kommentatorboksen.

Ni runder før slutt hadde Hamilton kjørt forbi Pérez og var oppe på tredjeplass med bare Bottas og Verstappen foran seg.

Hamilton var rasende på eget lag da han ble tatt inn for å bytte dekk og klarte ikke å avansere høyere opp etter pit-stoppet.

Det betyr at Verstappen leder førermesterskapet med seks poeng ned til Hamilton på 2.-plass foran neste løp i USA om to uker. Dermed lever spenningen videre

- Skal angripe

En av de store overraskelsene var at publikumsfavoritt Daniel Ricciardo (McLaren) startet helt nede på en 16. plass. Like etter bekreftet McLaren at Ricciardo skulle starte bakerst i feltet etter å ha benyttet et motorbytte.

Den smilende australieren var likevel ved godt mot og innstilt på å kjøre seg opp.

- Vi har ingenting å tape nå, så jeg antar det vil skape litt spenning å snakke om et mulig comeback i morgen. Ingen spor er enkle på banen, men jeg skal forsøke å angripe, sa han på lørdag.

For Mick Schumacher ble kvalifiseringen veldig bra. Q1 gikk på skinner og 22-åringen fikk kjøre Q2 for første gang. Han klarte det samme tilbake i mai, men da hadde bilen for mye skader og han måtte bryte.

Da kjørte han bedre enn de tidligere verdensmesterne Sebastian Vettel og Kimi Raikonnen til tross for at han kjører en betraktelig svakere bil. Men Schumacher hadde likevel et stykke opp til superstjernene Lewis Hamilton og Max Verstappen.

Løpet startet ikke bra for Ricciardo eller Schumacher som falt noen plasser fra start.

De fikk hodet på plass etter hvert og kjørte mer stabilt, men Tyrkias Grand Prix ble ikke minneverdig for verken Schumacher eller Ricciardo.

Førstnevnte faller ned på 19. plass, mens McLarens Ricciardo fullførte som nummer elleve.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer