Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Rått spill om alpinrenn på TV

Lasse Kjus & co kunne for lengst sust ned bakkene på norske TV-skjermer om ikke den italienske rettighetshaveren Mediapartner i et uvanlig rått spill hadde prøvd å presse Skiforbundet til å forlenge samarbeidsavtalen til 2006.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den siste tida har pokerspillet om alpint på TV2 vært nær fasen der gamblerne beskylder hverandre for juks og tyr til håndfaste virkemidler.

- Mediapartners framgangsmåte er uvanlig, sier Eigil Rian i Sponsorservice.

Han er direktør i Terje Bogens selskap, og har de siste ukene kommet på banen med et tilbud for å løse de fastlåste forhandlingene mellom den italienske rettighetseieren Mediapartner og TV2. Sponsorservice ønsker nå å kjøpe rettighetene fra Mediapartner for så å selge de videre til TV2.

- Vi har klart å komme opp med en noe bedre pris enn TV2, og er nok en mer nøytral forhandlingspartner, sier Rian.

- Det er hyggeligere mennesker i Bogen-huset. Ikke like mye italienske mafiatakter der, og det må du gjerne sitere meg på, sier TV2s sportssjef Bjørn Taalesen.

Blander kortene

Men det anstrengte forholdet mellom Mediapartner og TV2 er ikke det eneste som er vanskelig. Trolig hadde avtalen mellom Sponsorservice og Mediapartner vært i boks for lengst om ikke italienerne hadde prøvd seg på en spansk en overfor Jan Jensen & co i Skiforbundet. Skiforbundet mangler som kjent hovedsponsoravtale for herrealpinistene og er fullstendig avhengig av TV-eksponering i Norge for å få en avtale verdt fire millioner kroner i året.

- Mediapartner har forsøkt å forlenge avtalen med oss utover den nåværende til 2004 mot å selge alpint for en lavere pris denne sesongen, sier Skiforbundets generalsekretær Øistein Andresen.

Midt på 90-tallet solgte det konkurstruede Skiforbundet rettighetene til Mediapartner. I vinter kom det første tilbudet om forlengelse til 2006. Mediapartner har nå utnyttet Skiforbundets sårbare situasjon til å presse Jensens styre til å si ja.

- Mediapartner har prøvd å bruke TV-sendinger som brekkstang, sier Rian.

Sier nei

Skiforbundet har hatt pressforsøket fra Mediapartner oppe i arbeidsutvalget. Der ble svaret nei.

- Før vi forlenger en avtale, ønsker vi oss sikkerhet for at det blir alpint på TV lenger enn en sesong. Om vi gikk inn i en slik avtale nå, kunne vi i seinere sesonger risikert å komme i samme situasjon som vi har vært i fjor og hittil i år, sier Andresen.

Rian utdyper:

- Man skal ikke blande epler og pærer. Skiforbundet ville ikke kombinere disse to forhandlingene. Mediapartner har sett det på en annen måte. Derfor har dette drøyet, sier Rian.

Han har de siste dagene finforhandlet med Mediapartner for å justere seg til en løsning de kan godta til tross for Skiforbundets nei til forlengelse.

Italienerne skulle svart endelig ja eller nei seinest onsdag. Men faksen med bindende underskrifter var fortsatt ikke kommet inn i går kveld.

- Jeg er betinget optimist, sier Rian, som også jobber hardt for å skaffe herrealpinistene hovedsponsor. Kommer TV-avtalen på plass, kommer sannsynligvis hovedsponsoren også. Da regner det prosenter på Sponsorservice, og alle blir fornøyde.

Unntatt Mediapartner.

Hele Norges coronakart