REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne Vedlog
REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Reagerer på VM-reklame: - Det gir et veldig uheldig signal

Russisk vodka.

FALUN/OSLO (Dagbladet): Marit Bjørgen og Petter Northug gikk inn til VM-gull på sprinten i går.

På brystkassa reklamerte de for vodkamerket Zimnjaja Doroga.

REAGERER: Styreleder i Actis, Arne Johannessen. Foto: Actis
REAGERER: Styreleder i Actis, Arne Johannessen. Foto: Actis Vis mer

- Dette er noe jeg reagerer på. Det gir et veldig uheldig signal, sier Arne Johannessen, styreleder i rusfeltets samarbeidsorgan Actis, til Dagbladet.

Ikke forenlig Også svenskene reagerer.

- Hvis noen spør om dette er forenlig med svensk lov, så er svaret nei, sier Mattias Grundström til svenske Dagens Nyheter.

Grundström jobber i Alkoholgranskningsmannen - et organ som overvåker markedsføring i alkoholbransjen.

Zimnjaja Doroga er en sponsorene av til Det internasjonale skiforbundet (FIS).

I annonser i Sverige er det ikke lov til å reklamere for produkter som inneholder mer enn 15 prosent alkohol. Reklame for sprit på tv er forbudt.

Eksponert Grundström mener reglene for sponsing er mer diffuse.

- For tobakk er det et forbud mot sponsing, men det er ikke sånn for alkoholloven. Sponsing kan være lov, sier Grunström.

Men han er klar på synspunktet:

- Alkoholbransjen i Sverige er helt overens om at det ikke skal gjøres alkoholreklame sammen med idrettsarrangementer, sier Grunström.

Arne Johannessen i Actis er negativ til eksponeringen:

- Dette virker jo veldig negativ. I Norge er det forbud mot reklame for alkohol og dette gir et uheldig signal. Er det noe som bør være adskilt, så er det alkohol og idrett, sier Johannessen.

- Det er for mye fokus på alkohol i idretten. Vi ser reklame, sponsorer og festing rundt seirer. Det har vært en negativ utvikling. Dette hadde vært utenkelig i Norge, sier styrelederen i Actis.

Forsvarer Arrangøren i Falun forsvarer reklamen.

- Dette er en reklame for et selskap som har et produktsortiment som blant annet har drikkene (vodka) du referer til. Men de har også vann. I denne sammenhengen er de leverandører av mineralvann, sier Faluns VM-direktør Sven von Holst til DN.se.

Lørdag går langrennsløperne fellesstart med skibytte.