REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne Vedlog
REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Reagerer på VM-reklame: - Det gir et veldig uheldig signal

Russisk vodka.

FALUN/OSLO (Dagbladet): Marit Bjørgen og Petter Northug gikk inn til VM-gull på sprinten i går.

På brystkassa reklamerte de for vodkamerket Zimnjaja Doroga.

REAGERER: Styreleder i Actis, Arne Johannessen. Foto: Actis
REAGERER: Styreleder i Actis, Arne Johannessen. Foto: Actis Vis mer

- Dette er noe jeg reagerer på. Det gir et veldig uheldig signal, sier Arne Johannessen, styreleder i rusfeltets samarbeidsorgan Actis, til Dagbladet.

Ikke forenlig Også svenskene reagerer.

- Hvis noen spør om dette er forenlig med svensk lov, så er svaret nei, sier Mattias Grundström til svenske Dagens Nyheter.

Grundström jobber i Alkoholgranskningsmannen - et organ som overvåker markedsføring i alkoholbransjen.

Zimnjaja Doroga er en sponsorene av til Det internasjonale skiforbundet (FIS).

I annonser i Sverige er det ikke lov til å reklamere for produkter som inneholder mer enn 15 prosent alkohol. Reklame for sprit på tv er forbudt.

Eksponert Grundström mener reglene for sponsing er mer diffuse.

- For tobakk er det et forbud mot sponsing, men det er ikke sånn for alkoholloven. Sponsing kan være lov, sier Grunström.

Men han er klar på synspunktet:

- Alkoholbransjen i Sverige er helt overens om at det ikke skal gjøres alkoholreklame sammen med idrettsarrangementer, sier Grunström.

Arne Johannessen i Actis er negativ til eksponeringen:

- Dette virker jo veldig negativ. I Norge er det forbud mot reklame for alkohol og dette gir et uheldig signal. Er det noe som bør være adskilt, så er det alkohol og idrett, sier Johannessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er for mye fokus på alkohol i idretten. Vi ser reklame, sponsorer og festing rundt seirer. Det har vært en negativ utvikling. Dette hadde vært utenkelig i Norge, sier styrelederen i Actis.

Forsvarer Arrangøren i Falun forsvarer reklamen.

- Dette er en reklame for et selskap som har et produktsortiment som blant annet har drikkene (vodka) du referer til. Men de har også vann. I denne sammenhengen er de leverandører av mineralvann, sier Faluns VM-direktør Sven von Holst til DN.se.

Lørdag går langrennsløperne fellesstart med skibytte.