Reagerer på VM-reklame: - Det gir et veldig uheldig signal

Russisk vodka.

REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne Vedlog
REKLAME: En omstridt reklame får kritikk i Falun-VM. Den russiske sponsoren selger nemlig vodka. Her feirer Marit Bjørgen VM-gullet i går. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FALUN/OSLO (Dagbladet): Marit Bjørgen og Petter Northug gikk inn til VM-gull på sprinten i går.

På brystkassa reklamerte de for vodkamerket Zimnjaja Doroga.

- Dette er noe jeg reagerer på. Det gir et veldig uheldig signal, sier Arne Johannessen, styreleder i rusfeltets samarbeidsorgan Actis, til Dagbladet.

Ikke forenlig Også svenskene reagerer.

- Hvis noen spør om dette er forenlig med svensk lov, så er svaret nei, sier Mattias Grundström til svenske Dagens Nyheter.

Grundström jobber i Alkoholgranskningsmannen - et organ som overvåker markedsføring i alkoholbransjen.

Zimnjaja Doroga er en sponsorene av til Det internasjonale skiforbundet (FIS).

I annonser i Sverige er det ikke lov til å reklamere for produkter som inneholder mer enn 15 prosent alkohol. Reklame for sprit på tv er forbudt.

Eksponert Grundström mener reglene for sponsing er mer diffuse.

- For tobakk er det et forbud mot sponsing, men det er ikke sånn for alkoholloven. Sponsing kan være lov, sier Grunström.

Men han er klar på synspunktet:

- Alkoholbransjen i Sverige er helt overens om at det ikke skal gjøres alkoholreklame sammen med idrettsarrangementer, sier Grunström.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.