Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Reklameblemme av fotballforbundet

Rett utenfor Ullevaal Stadion står et svært reklameskilt for en av Norsk Tippings hovedkonkurrenter på oddsspill. Norges Fotballforbund (NFF) fraskriver seg alt ansvar.

For 14 dager siden reagerte NFF med krasse utsagn mot Vålerenga da klubben var i samtaler med tippeselskapet Unibet, som ønsker å kjøpe aksjer i Vålerenga.

- Umoralsk i forhold til norsk fotballs avtale med Norsk Tipping, sa generalsekretær Karen Espelund til flere aviser og tv-kanaler den gangen.

Derfor var det mange som stusset da reklame for samme Unibet dukket opp utenfor Ullevaal denne uka. Inntil Dagbladet tok kontakt, var ikke folk i forbundet klar over at Norsk Tippings erkefiende hadde kjøpt seg reklameplass rett utenfor fotballens storstue og NFFs egne kontorer.

- Pinlig

- Dette må jeg sjekke opp. Det er nesten litt pinlig, og uansett ikke bra i forhold til våre prinsipper, sa NFFs informasjonssjef Roger Solheim til Dagbladet, da vi først tok kontakt i går ettermiddag.

En snau time seinere ringte samme Solheim opp igjen, og kunne forklare hvordan det var mulig at Unibet reklamerte på NFFs eiendom. Forklaringen er som følger:Tippeselskapet har kjøpt en boardskampanje av firmaet Clear Channel, som på sin side leier reklameplass hos Ullevaal Stadion AS - et selskap som eies av fotballforbundet.Det er på det rene at NFF ikke har noen kontroll med hvilke kampanjer som selges på deres eiendom. Clear Channel har redaktøransvaret.

- Vi beklager at disse plakatene er blitt satt opp, men vil presisere at vi ikke har hatt noe med det å gjøre i det hele tatt, sier Solheim.

Vil fjerne

I går kveld tok han personlig kontakt med sjefen for Ullevaal Stadion for å prøve å stanse kampanjen - altså fjerne plakatene.

- Vi vil be Clear Channel om å vurdere dette. Rett og slett fordi det er forbudt ved norsk lov at et annet spilleselskap enn Norsk Tipping kan reklamere i Norge, sier Solheim.

Men Clear Channel nekter for at kampanjen er ulovlig.

- Definitivt ikke. Vi vurderer den til å være klart innenfor lovverket, sier direktør Even Heggbom i Clear Channel.

- Men vil dere likevel høre på NFF, og ta ned plakatene?

- De får komme til oss, så vil vi vurdere. Vi er avhengige av et godt forhold til alle gårdeierne vi leier plass hos, så vi får høre hva de sier.

- Skabbete hund

I Unibet er de bare lykkelige for at de får profilert seg.

- Vi har kjøpt en plass til på Ullevaal - som starter til uka. Regelverket om annonsering har gråsoner. Det blir opp til hver redaktør å vurdere, sier selskapets markedssjef, Bjørnar Thomassen.

- Jeg syntes det var rart at vi fikk reklamere hos NFF. I fjor var vi inne i varmen på møter hos dem for å diskutere et samarbeid. Men da vi ikke kunne legge 32 millioner på bordet, som Norsk Tipping, så ble vi plutselig behandlet som en skabbete hund.

Har ansvar

Direktør Kjetil Siem i Vålerenga er enig med Roger Solheim - han synes saken er pinlig for fotballforbundet i lys av den kjeften Vålerenga fikk for 14 dager siden.

- Tenk om dette hadde vært omvendt. At vi hadde solgt reklame til Unibet på noen av våre eiendommer. Da hadde det neppe vært en bagatell. Det jeg frykter, er at folk henger dette på oss, siden vi spiller på Vålerenga. Men her har vi vår sti rein, sier en lattermild Siem.

- NFF har ikke noe formelt ansvar for salget?

- Nja, men hvis de nå greier å stoppe kampanjen, så viser vel det at de har ansvar for sin egen eiendom. Hvis de ikke har noe ansvar, så betyr vel det at reklamen blir hengende i flere uker. Det er en omvendt logikk i det Roger Solheim sier, mener Kjetil Siem.

Fotballpresident Per Ravn Omdal ville ikke kommentere saken utover følgende i går kveld:

- Dette er ei suppe vi ikke har kontroll over. Vi er dønn lojale overfor Norsk Tipping, den avtalen vi har, og alt de står for.

Norsk Tipping lar seg ikke hisse opp over NFF i denne saken. - Nei, NFF er vel uten skyld her. Det som er verre, er at Unibet i det hele tatt får lov til å reklamere i Norge. Det er forbudt per lov, sier direktør Tore Elman Tangen i Norsk Tipping.

FADESEN: Her er reklamen som ikke er bra for imaget til Norges Fotballforbund. Rett ved en av de største publikumsinngangene i Ullevaal Stadion henger det en plakat for tippeselskapet Unibet, en av Norsk Tippings hardeste konkurrenter. I bakgrunnen: kontorene til Clear Channel.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media