Reklamefri Michael Jordan?

Basketstjernen Michael Jordan er lei av å «pushe» produkter. Nå ber han sponsorene Nike og Hanes finne seg ett nytt ansikt.

Michael Jordan er et av USAs mest verdifulle reklameobjekter. Han har blant annet vært gjennomgangsfigur i Nikes reklamekampanjer. Men nå mener basket-kjempen at sponsorene må se seg om etter noen andre som kan være kjente ansikt i reklamekampanjene.

Allerede i 1997 tjente Jordan trolig 40 millioner amerikanske dollar årlig på reklameoppdragene. Dette tilsvarer omkring 300 millioner kroner.

- Dette er noe man før eller siden må slutte med, sier Jordan til Chicago Sun-Times.

Jordan avslører også i intervjuet med avisen at det var en fingerskade som gjorde at han ikke klarte å holde en basketball da han «pensjonerte» seg i januar i fjor. Men dette var ikke avgjørende for beslutningen om å legge opp.

Jordan skar seg på høyre pekefinger med en sigarkutter etter siste sesong med Chicago Bulls. I går gjennomgikk han en siste operasjon i fingeren, og håper nå at skaden endelig er leget.

- Jeg kan fortsatt skyte, men klarer ikke å holde ballen som før. Det er derfor vanskelig for meg å plukke opp ballen og drible som før, sier Michael Jordan.

REKLAMEFRI: Michael Jordan (i midten) har blitt leder av Washington Wisards basket-avdeling og ønsker å være mindre avbildet i reklame.