Reklamerer for øl

Idretts-Norge og avholdsbevegelsen raser mot at Lasse Kjus medvirker i en reklamefilm for et dansk ølbryggeri. Filmen vises på den internasjonale musikkanalen MTV og viser en skålende Lasse sammen med europeiske skistjerner. - Vi er ikke orientert om Lasses medvirkning i denne filmen, sier formann for alpinkomiteen, Per Lund, til Dagbladet.

Den omdiskuterte filmen viser Lasse Kjus i skiheisen sammen med de tidligere toppalpinistene Pirmin Zurbriggen og Luc Alphand. Trioen som presenteres med navn, nyter sola i skiheisen. Like før toppen inngår de et veddemål. Den som kommer sist ned bakken, er nødt til å spandere øl på de andre.

Deretter hopper de ned fra heisen i fart. På slutten av filmen sitter de tre og nyter hver sin halvliter, mens logoen til det danske ølbryggeriet Carlsberg vises på skjermen.

Uklare regler

Både alpinkomiteen og Norges Skiforbund reagerer på Lasses medvirkning i filmen. Det er også uklart om Lasse har fulgt de interne spillereglene når han sa ja til å medvirke i denne filmen. Norges Idrettsforbund har tidligere gjort det klart at de ikke ønsker at deres utøvere skal reklamere for alkohol. I tillegg skal de fleste private sponsoroppdrag utøverne medvirker til, klareres av særforbundet til utøveren på forhånd.

- Det er ikke forelagt noen avtale for oss, og det er utøveren pliktig til å gjøre. En hver personlig avtale skal forelegges oss på forhånd. Denne avtalen har vi aldri sett, sier formann Per Lund i alpinkomiteen til Dagbladet.

- Hva kommer dere til å gjøre videre med saken?

- Vi må selvsagt sette oss inn i denne saken og se på den avtalen Lasse har inngått. Det er alt for tidlig å si om dette vil få noen følger for Lasse, men det er på det rene at vi gjerne skulle sett at vi hadde sluppet å komme opp i slike saker, sier Lund.

Juridisk nøtt

Reklamefilmen som første gang ble vist på tv i romjula, er en del av en større markedsføringskampanje Carlsberg retter mot skisporten. Selv om Norges Idrettsforbund ikke tillater alkoholreklame, kan det vise seg at avtalen Lasse har inngått, er lovlig.

Det faktum at filmen er spilt inn i utlandet, og at den vises på et internasjonalt fjernsynsnettverk, kan bli en juridisk nøtt. Dersom Lasse får medhold, kan dette bety at også andre norske toppidrettsutøvere kan reklamere for alkoholprodukter i utlandet.

Etter det Dagbladet erfarer, er det et mellomeuropeisk sponsorselskap som har forhandlet fram avtalen på vegne av Lasse Kjus. Flere i miljøet rundt alpinlandslaget var kjent med at Kjus valgte å stille opp på denne filmen, men de ønsker ikke å kommentere saken.

- Jeg skal se på denne saken så snart jeg er tilbake på jobb. Vi ser alvorlig på dette, men vil ikke dømme Lasse før vi har satt oss grundigere inn i saken, sier skipresident Jan Jensen til Dagbladet.

Også han var inntil i går ukjent med Lasse Kjus'` medvirkning i reklamefilmen.

Trine Stensen Lunde i foreningen AlkoKutt reagerer sterkt på det som har skjedd. AlkoKutt jobber aktivt mot alkohol i idrettsmiljøene, og har blant annet hatt et samarbeidsprosjekt med Norges Fotballforbund. Hun synes det er veldig beklagelig at et forbilde som Lasse Kjus medvirker i en slik film.

Dårlig forbilde

- Vi har over tid merket at en del bryggerier har prøvd å rekruttere alpinstjerner til reklamefilmer. Det er synd at en av de norske utøverne har valgt å bli med på dette, sier Stensen Lunde til Dagbladet.

Hun reagerer spesielt på sammenblandingen av alkohol og idrett i filmen med Lasse Kjus.

- Slik jeg forstår det, framstilles alkohol som en naturlig del av å ha det morsomt i alpinbakken. Slik er det ikke, og slik bør det ikke være, sier Stensen Lunde.

Lasse Kjus var i går kveld ikke tilgjengelig for kommentar.

<B>SKÅLER:</B> Lasse Kjus hever ølglasset sammen med Luc Alphand og Pirmin Zurbriggen. Reklamefilmen går på MTV.