Riise er bare stjerne i Norge

John Arne Riise er frontfigur i Adidas' nye reklamekampanje. Men på bildene som brukes internasjonalt, er ikke nordmannen med i det hele tatt.

- Det stemmer at John Arne Riise bare er med på de reklamene som brukes på det norske markedet, sier Louise Barnes, ansvarlig for det nordiske markedet.

Liverpool-kanten er en av norske fotballjenter og -gutters største helter, og Adidas vet tydeligvis å spille på dette.

- Fotball handler om helter og John Arne Riise er veldig populær i Norge, særlig blant yngre spillere, sier Sissel Landaasen i Adidas Norge til Dagbladet.

Støvelen Riise reklamerer for, er rettet mot nettopp unge spillere.

- Riise er en individualist, han er tøff og tør å gå egne veier. Han er ung og blir stadig mer populær, samtidig som han har framtida foran seg. Dette er egenskaper Adidas gjerne vil knyttes til, sier Landaasen til Dagbladet.

Riises agent Einar Baardsen vil ikke røpe noen av detaljene i kontrakten, men sier Riise er et hett navn.

- John Arne har opparbeidet seg et veldig godt navn og er kjent blant fotballfolk i hele Europa, sier Baardsen til Dagbladet.

Men han er tydeligvis ikke het nok for Adidas i Europa.

 STJERNE I NORGE:  John Arne Riise (Liverpool) i front som en av fotballens superstjerner sammen med David Trezeguet (Juventus), Javier Saviola (Barcelona) og Hernan Crespo (Chelsea). Foto: Adidas
STJERNE I NORGE: John Arne Riise (Liverpool) i front som en av fotballens superstjerner sammen med David Trezeguet (Juventus), Javier Saviola (Barcelona) og Hernan Crespo (Chelsea). Foto: Adidas Vis mer
IKKE STJERNE I VERDEN: På bildene som brukes internasjonalt, er ikke John Arne Riise med. Fotballstøvelen frontes isteden av Trezeguet, Djibril Cissé (Auxerre), Saviola og Crespo.