VELLYD OG STØY: Salget av ørepropper har gått til vers i Sør-Afrika etter hvert som vuvuzela-suksessen har vokst seg stor under VM.Foto: SCANPIX/AP/Jerome Delay
VELLYD OG STØY: Salget av ørepropper har gått til vers i Sør-Afrika etter hvert som vuvuzela-suksessen har vokst seg stor under VM.Foto: SCANPIX/AP/Jerome DelayVis mer

Rik på vuvuzela - nå selger han ørepropper

En mann har full kontroll på VM-farsottene.

||| • Følg Nederland - Danmark i VM-studio fra kl. 13.30!

(Dagbladet): Vuvuzelaen var VM-snakkisen allerede før første ballspark i Sør-Afrika, og nå går det ikke 90 minutter uten at noen har en mening om det øredøvende instrumentet som danner lydsporet til mesterskapet.

En mann koser seg mer med det enn noen andre: Neil van Schalkwyk.

Van Schalkwyk er mannen som for snart ti år siden fant ut han ved enkle modifikasjoner kunne gjøre det tradisjonelle Kudu-hornet om til en plastikkfarsott på fotballarenaen.

Nå hjelper han en lokal organisasjon å selge ørepropper til dem som synes lyden har blitt for høy.

Tjener millioner
Det første året solgte Van Schalkwyk angivelig 5 000 vuvuzelaer.

Siden oktober i fjor har imidlertid selskapet hans ifølge AFP solgt halvannen million bare i Europa - milevis unna der VM-fotballen spilles. Van Schalkwyk regner nå med å selge for rundt to millioner euro i løpet av mesterskapet - og nå er han med på nok en ny lys ide.

Kritikken mot vuvuzelaen har nemlig vokst under VM, blant annet fordi den kan være skadelig for hørselen, med desibelnivå på opp mot 130.

Først lanserte han en ny type vuvuzela, som lager litt lavere lyd.

- Vi har endret munnstykket, nå har vi en vuvuzela som lager lyd 20 desibel lavere enn den gamle, sier Van Schalkwyk.

Så gikk han i ledtog med en organisasjon som nå vil utnytte den massive salgsøkningen av ørepropper, som skal sørge for at vuvuzela-lyden kan oppleves til det fulle uten at støyen ødelegger hørselen.

Veldedige formål
Under banneret Vuvuzela Unplugged har Van Schalkwyk inngått et samarbeid med Uthango Social Investments, som driver ulike utviklingsprosjekter på kontinentet.

De spesialtilpassede ørepluggene er laget av 120 funksjonshemmede, som får en del av inntektene. I tillegg går en del av overskuddet til Uthangos ulike prosjekter, forteller organisasjonen selv.

Ifølge en pressemelding har Van Schalkwyk sørget for at ørepluggene nå kan bli solgt på flere ulike arenaer i kontinentet, slik at flere kan ta del i suksessen vuvuzelaen har blitt.

For samtidig er vuvuzelaen fortsatt en stor suksess for Vuvuzela Company.

Ifølge Van Schalkwyk er det enda en million vuvuzelaer på vei ut av fabrikkene til hans Masincedane Sport, som nyllig lanserte nye farger på sine hjemmesider.

- Det har vært stor interesse rundt de nye mulighetene for merking som vi har kommet på. Flere av de offisielle sponsorene og andre store selskaper har tatt kontakt, sier Van Schalkwyk.

PS! Tidligere i formiddag fastslo FIFA at det ikke er aktuelt med et generelt forbud mot vuvuzelaen.

GIFT OG MOTGIFT? Ørepropper har blitt obligatorisk for de hørselsglade i Sør-Afrika.Foto: SCANPIX/AFP/ ALEXANDER JOE
GIFT OG MOTGIFT? Ørepropper har blitt obligatorisk for de hørselsglade i Sør-Afrika.Foto: SCANPIX/AFP/ ALEXANDER JOE Vis mer