Räikkönen kjører for lagseier

Har ikke gitt opp å vinne noe i år.

I Brasil sist helg sikret den populære spanieren sammenlagtseieren i formel 1 – som den yngste verdensmester i formel 1 gjennom tidene. Likevel gjenstår Grand Prix-løp i både Japan og Kina før sesongen er over.

Finske Räikkönen har derfor ikke tenkt å ta ferie riktig ennå. Først skal han vinne de siste to løpene.

– Gratulerer til Fernando! Men han bør forberede seg på at jeg og laget mitt (McLaren) vil bite hardt fra oss resten av sesongen, sier finnen, ifølge nyhetsbyrået AP.

McLaren i førersetet

Det Räikkönen sikter til er den såkalte konstruktørtittelen – prisen som går til det beste laget i formel 1-sirkuset.

To runder før sesongslutt leder også McLaren med 164 poeng. Kun to poengs forsprang på Alonso og Renault-laget.

– Jeg ofrer alt nå for å vinne tittelen for laget mitt. Derfor skal jeg gi full gass i de siste to konkurransene, sier finnen.

Men heller ikke Alonso har tenkt å ta ferie, til tross for at han allerede er verdensmester. I stedet ønsker spanieren å ofre mer.

AVGJORT: Fernando Alonso i den blågule renaulten har avgjort VM-konkurransen individuelt. McLaren og Kimi Räikkönen (bakerst) kjører fortsatt for å vinne lagkonkurransen. Foto: EPA/Scanpix
AVGJORT: Fernando Alonso i den blågule renaulten har avgjort VM-konkurransen individuelt. McLaren og Kimi Räikkönen (bakerst) kjører fortsatt for å vinne lagkonkurransen. Foto: EPA/Scanpix Vis mer

– Vi ønsker å satse mer i de siste to rundene, sier Alonso, og sikter til at han har tatt det relativt pent denne sesongen – ettersom målet har vært å sanke flest mulig poeng framfor flest mulig seirer.

– Jeg vil være mer aggressiv med hvordan jeg bruker bilen, motoren, dekkene, og hver del i bilen, fortsetter 24-åringen.

– Fortjener å vinne

Konstruktørtittelen er heller ikke uten betydning. Den avgjør nemlig hvor mye penger lagene får fra formel 1s styre etter sesongslutt.

Og siden Renault fikk verdensmesteren i formel 1, ønsker McLaren seg konstruktørmesterskapet – for første gang siden 1998. Ferrari har vunnet tittelen de siste seks årene.

– Vi tapte trolig førertittelen til Fernando tidlig i sesongen, da han var best. Men jeg synes at vi fortjener å vinne lagkonkurransen, sier McLarens Juan Pablo Montoya.

McLaren, som har vunnet de siste fem løpene, har jevnt over i år hatt den raskeste bilen. Renault, på sin side, har hatt den mest pålitelige bilen.

Et eksempel er at Räikkönen har tapt tre potensielle seirer på grunn av motorhavari eller punktering.

To runder før slutt er det også bare Renault og McLaren som kan vinne tittelen. De andre lagene har helt andre ting å tenke på.

Fylle plassene

For Williams, som har vunnet lagkonkurransen hele ni ganger, har ennå ikke en andrefører for 2006-sesongen. Brasilianske Antonio Pizzonia skal være andreføreren til australske Mark Webber i de siste to løpene. Imponerer han, kan det vanke kontrakt.

Pizzonia skal fylle tomrommet etter at tyske Nick Heidfeld ble skadet. Tyskeren skal heller ikke fortsette i Williams, men i stedet kjøre for det nye formel 1-teamet BMW neste sesong. BMW vurderer også å hente verdensmesteren fra 1997 Jacques Villeneuve til laget.

Utfordreren til Pizzonia er for øvrig Nico Rosberg – sønn av Keke Rosberg, som vant i 1982.

Også Jordan og Minardi skal benytte de siste to løpene til å avgjøre hvem som skal representere dem neste sesong.

Det nest siste løpet i år går på Suzuka-banen i Japan. Sesongen avsluttes på Shanghai internasjonale formel 1-bane – i Kina.

(ANB)