- Risikoen vil alltid være der

Skårdal vil vurdere de mange ulykkene hver for seg.

• Video: Se fallet til Matthias Lanzinger på NRK Nett-TV

(Dagbladet.no): Den østerrikske alpinisten Matthias Lanzinger må i dag amputere det venstre beinet etter det stygge fallet i Kvitfjell på søndag.

- En sånn ulykke påvirker alle i miljøet. Det oppleves som veldig nært, sier Atle Skårdal, renndirektør i Det internasjonale skiforbundet (FIS), til Dagbladet.no. 

Lanzingers ulykke følger om lag 30 andre og alvorlige ulykker denne sesongen. Den siste skaden har nok en gang utløst kritikk mot FIS.

- Vi vil så klart gå gjennom denne hendelsen og se på om vi kan lære noe av den. Samtidig er det viktig å ikke putte alle ulykkene i en bolle, som noen kritikere gjør. Dessuten er det viktig å forholde seg til fakta. For eksempel ser jeg at enkelte kritiserer FIS for at løypa var for raskt satt, men det er ikke FIS som setter løypa. Det går på rundgang mellom trenerne, påpeker Skårdal.

- Må skille mellom ulykkene

Ettersom han er renndirektør for jentene, var han ikke direkte involvert i helgas herrerenn. Men han har sjøl opplevd å få kritikk etter renn tidligere i sesongen. Særlig etter Anne-Sophie Barthes ulykke i Aspen.

- Sjøl om det er tragisk når det går sånn, må vi klare å skille mellom de forskjellige ulykkene. De kan ha vidt forskjellige årsaker. Men: vi må også klare å se og ta tak i sammenhenger der de finnes, understreker Skårdal.

TV-stasjonen ORFs nettsted framhver at rennene stadig oftere avvikles under vanskelige snøforhold, og at utstyrsutviklingen gjør at det kjøres fortere. Dermed blir faren for skader større, hevdes det.

PÅDRO SEG ÅPENT BRUDD: Skia løste seg ikke ut, og Matthias Lanzinger fikk voldsomt hard nedfart ned det siste henget. Foto: NRK
PÅDRO SEG ÅPENT BRUDD: Skia løste seg ikke ut, og Matthias Lanzinger fikk voldsomt hard nedfart ned det siste henget. Foto: NRK Vis mer

- Jeg finner det vanskelig å tro at det er blitt farligere å være toppalpinist. For å være litt ekstrem: For ikke mange år siden var det vanlig å ha stakitt som sikringsgjerder. Vi har opplevd en eksplosjon innafor sikkerhetsutstyr, framhever Skårdal.

Skjønner frustrasjonen

- Uansett er det ikke sannsynlig at vi slipper helt unna ulykker. Vi snakker tross alt om en sport der utøverne kjører fort nedover en fjellside. Risikoen vil alltid være der, sier han.

Men når risikoen er der, bør redningsmannskapene også være på plass. Og sjøl om FIS ikke har stilt krav om det, synes Skårdal det høres rart ut hvis Kvitfjell ikke hadde et ambulansehelikopter til disposisjo.

Lanzinger ble derimot fraktet i hva østerrikerne kaller et turisthelikopter.

- Ettersom dette er en fartsdisiplin, høres det litt rart ut hvis det ikke var ambulansehelikopter i beredskap. Det er vanlig at det er sjukehelikopter tilgjengelig, enten de står parkert ved løypa eller på et sjukehus ikke langt unna, bekrefter Skårdal.

- Skjønner du østerrikernes frustrasjon?

- Jeg skjønner den veldig godt, alle blir frustrerte når de opplever sånt. Det som skjedde, er tragisk for alle, og det viktigste nå er at alt blir gjort for Lanzinger. Dernest må vi ta lærdom av det vi kan lære av denne situasjonen, gjentar Skårdal.

- Risikoen vil alltid være der
BER FOLK FORHOLDE SEG TIL FAKTA: Renndirektøren for kvinner i FIS, Atle Skårdal, er her fotografert i Sölden. Nå ber han folk forholde seg til fakta i sin kritikk av Det internasjonale skiforbundet.