Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Røkke frykter å få sparken

ARENDAL (Dagbladet): Kjell Inge Røkke (41) leder offshore-VM etter tre løp, men innrømmer at han frykter for jobben sin hvis han ikke fortsetter å levere gode resultater for sin italienske arbeidsgiver.

- På lik linje som alle andre som er ansatt et sted, er jeg nødt til å levere gode resultater for å beholde jobben. Gjør jeg ikke det er det klart at jeg kan få sparken. Det er tøff konkurranse, og det er mange som vil kjøre denne båten, sier Kjell Inge Røkke til Dagbladet.

Så langt ser det imidlertid ut til at det italienske teamet Jolly Motor gjorde en genistrek da de foran årets sesong klarte å overtale nordmannen til å kjøre deres superbåt - to år etter at Røkke la opp som aktiv:

I sesongåpningen i italienske Trieste suste Røkke inn til sin aller første offshore 1-seier sammen med partner Jim Dyke.

Så fulgte paret opp med 2. plass i italienske Anzio - før de måtte bryte i Kiel i den tredje VM-runden sist helg.

- Ikke topp-idrettsutøver

ARENDAL (Dagbladet): I gårsdagens Dagbladet omtalte Bjørn Rune Gjelsten seg som toppidrettsutøver. Kompis og konkurrent Kjell Inge Røkke vil ikke bruke samme ord.

- Nei, jeg vil heller kalle meg idrettsutøver enn toppidrettsutøver. Toppidrettsutøvere bruker vel rundt 35- 40 timer i uka på trening, mens jeg til sammen kanskje bruker seks- sju, sier Kjell Inge Røkke.

Industrilederen og idrettsmannen løper fem ganger i uka og går på helsestudio en til to ganger i uka.

- Men jeg løfter ikke så mye vekter, det ser dere vel på kroppen min, flirer Røkke.

Favoritter

I helgas fartsfest i Arendal må de på ny finne seg å være i det ypperste favorittsjiktet. Med unntak av at båten spratt ut av gir en gang under testkjøringen i går, er alt i skjønneste orden i det italienske Jolly-laget.

Før han la opp i 97 eide og drev Røkke sitt eget team - og bestemte alt.

I Jolly Motor er han bare ansatt som pilot og må forholde seg til overordnede. Han har også begrenset innflytelse på valgene som gjøres.

- Jeg er med på valg av gir og propell. Ellers er alt annet tilrettelagt og blir styrt av teamet, sier Røkke.

Går i pluss

Kort forklart betyr det at Røkke kan komme, kjøre - og reise.

Mens offshore-idretten for de fleste andre pilotene er millionsluk, har Røkke i praksis ingen utgifter. Med lønn fra Jolly Motor går han faktisk i pluss på idretten sin.

Med andre ord nok en god investering av Norges mest medieeksponerte mann de siste dagene ...

Finansgiganten later da også til å være glad for å være tilbake i det våte element.

I går ankom han Arendal sammen med kjæresten Celina Midelfart klokka 12.55. Paret dro en kjapp tur innom renn-sekretariatet før de med bestemte skritt satte kursen mot båtoppstillingsplassen ved busstorget i sentrum.

Så var det testkjøring i farvannet rundt Arendal.

Foran helgas VM-runde virker Røkke å ha veldig fokus på båtsporten. Selv hevder han at all oppmerksomheten rundt oppkjøpet i Kværner ikke virker inn på verken forberedelser eller konsentrasjon.

- Når jeg sitter i båten er jeg 100 prosent konsentrert om det jeg skal gjøre, lover Røkke - som hevder at det heller ikke er planlagt noen møtevirksomhet i løpet av helga.

Går for VM-gull

I år satser han alt på å vinne en etterlengtet VM-tittel i offshore.

Hvis da ikke viktige finansoppgaver kolliderer med terminlista.

- Jeg håper å få med meg alle ti VM-rundene. Det er jeg nok nødt til hvis jeg skal ha noen sjanse i sammendraget. Men hvis andre viktige møter dukker opp må jeg prioritere de. Offshore er først og fremst en hyggelig aktivitet for meg, sier Kjell Inge Røkke.

roy.wahlstrom@dagbladet.no

<B>KONSENTRERT: Foran helgas VM-runde har Kjell Inge Røkke fullt fokus på båtsporten.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media